HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia
  • Revolutionist: Nem bántás, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy az ilyen eleve merülésre leeresztett hajók, egyá... (2015.07.06. 19:37) 117. Lesleen M. - Saint Lucia

11. Baron Gautsch - Horvátország

2012.10.03. 20:57 booware

baron3.jpg

Térjünk vissza Európába egy érdekes roncshoz, amelyet valószínűleg sok honfitársunk ismer. A hozzánk közeli tengerparti várostól, a horvátországi Rovinj-tól egy-másfél órás hajóútra lévő roncsot gyakran emlegetik Európa Titanic-jának, nagy mérete és tragikus sorsa miatt.

baron4.jpg

Egy kis történelem: Az utasszállító hajó 1908-ben gördült le Dundee-ban, Skóciában a rámpán és futott ki a tengerre, mint a megrendelt 3 gőzhajó első darabja. A három gőzmotorral meghajtott hajóval a gyártó kissé felsült, ugyanis nem elég, hogy késtek a leszállítással, ráadásul a meghajtás sem volt megfelelő, így Trieszben át kellett alakítani mind a három hajót. Az átalakítások után a Baron Gautsch rövid civil életet követően 1914 júliusában az Osztrák-Magyar Monarchia tengerészetének kötelékébe lépett és szállított utasokat és hadianyagot Kotor (Montenegró) és Trieszt között. 1914 augusztusában a hadba-lépés után azonnal elrendelte a királyi és császári Admiralitás, hogy lássák el aknazárral a Monarchia jelentősebb kikötőit az Adrián. Ezt jelezték a hajózási cégeknek is, és javasolták védett útvonalak használatát.

baron5.jpg

A figyelmeztetés ellenére a Baron Gautsch 1914 augusztus 13-án délután 336 emberrel a fedélzetén ráfutott az aknazárra. Hatalmas robbanás rázta meg a hajót, füst gomolygott a taton, majd a hajó elkezdett lassan az oldalára dőlni. Az utasok pánikszerűen próbáltak meg a mentőcsónakokhoz jutni, voltak, akik a tengerbe vetették magukat. A robbanást követően a hajó 10 perc alatt elsüllyedt… A közelben tartózkodó aknatelepítő hajó, a Basilisk, továbbá a Csepel és a Balaton azonnal a katasztrófa helyszínére sietett, és működött közre sikeresen  159 utas kimentésében, de 177 ember sajnos így is meghalt.

A 85 méter hosszú hajó egyenesen áll a tengerfenéken 40 méteres mélységben, a fedélzet 28 méterre van a vízfelszín alatt. Merülés során egyre romlanak a látási viszonyok, főleg, ha már megelőzött 4-5 csoport búvár, akik felverik a homokot. Normális esetben kb. 10-30 méterre is el lehet látni. Rengeteg kis hal úszik a hajó és búvárok között szinte karnyújtásra semmitől sem zavartatva magát. A kényelmes merüléshez jól jön a száraz ruha, de nyáron nedves ruhában is nagyon jót lehet merülni. A fedélzet és a felépítmények fém váza közé könnyen be lehet úszni, nagyon látványos ez a rész megfelelő látási viszonyok mellett.

baron8.jpg

A hajó a hatalmas méretével és a szomorú sorsával együtt hoz létre merülés során egy olyan hangulatot, amit roncsbúvár sohasem tud elfelejteni. Kísérteties és  káprázatos is egyben, amikor a búvár a  hajó fedélzetének felső részében bolyong, miközben kintről beszűrődik még a messzi nap fénye. Aki teheti, ne hagyja ki…

baron10.jpg

További információ, illetve merülés a hajón: www.diver.hu vagy www.en.diving-shark.hr

Még pár kép a roncsról:

baron7.jpg

baron9.jpg

eng1.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Horvátország

A bejegyzés trackback címe:

http://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr904818602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.