Most visszatérünk az egyik legnagyobb és legszebb hajóroncs „lelőhelyre”, és megcsodáljuk azt a híres roncsot, amelyről már számtalan cikk és leírás készült, még magyar nyelven is. A búvár fényképészek kedvenc témáját is adó roncsot furcsa mód azon ország haditechnikája pusztította el, mely egyik nagyvárosának nevét – talán tisztelete jeléül – „születésekor” felvette. Mai úti célunk a Truk Lagun főszereplőinek egyike, az SS San Francisco Maru.
Egy kis történelem: A teherszállító hajót 1919-ben építették Japánban, a Kobe-i Kawasaki Dockyard Co. Ltd. hajógyárban. A hajó pár békés évnyi kereskedelmi szállítgatás után a 30-as évek végén már hadianyagot szállított a Csendes-óceán különböző, japán fennhatósága alá tartozó területek között. A II. VH. kitörését követően szinte több helyen is feltűnt, sőt 1943-ban kisebb sérülésekkel megúszott egy ellenséges támadást. A szerencséje még egy éven keresztül, egészen a végzetes napig kitartott…
A végzetes nap története a hajó számára ugyanaz volt, mint a 19.-es bejegyzésben már bemutattam: „1944. február 17-én az amerikai haditengerészet megindítja a „HAILSTONE” (jégdarab vagy valami ilyesmi) hadműveletet Mikronéziában, pontosabban a Truk-Lagúnában. Az irdatlan erejű csapást sokan nevezik a japán Pearl Harbor-nak, mivel az amerikai haderő egy nap alatt megsemmisített a térségben 2 ellenséges cirkálót, 4 rombolót, 31 szállítóhajót, 10 másik hajót továbbá szintén megsemmisített kb. 200 harci repülőt.” A csapás második napján a San Francisco Maru végzetes bombatalálatot kapott, mely során 5 tengerésze halt meg, a hajó kigyulladt és lassan elsüllyedt.
A hatalmas teherszállító hajó (
Ereszkedés során egyből előtűnik a két árboc közül az egyik, attól függetlenül, hogy a tatnál vagy az hajóorrnál merülünk, mivel szerencsére mind a kettő még a helyén van. A hajó orrában látható két raktér előtt egy fedélzeti löveget lehet látni, viszonylag jó állapotban. Az orr résztől a hajó közepe fele haladva az 1. raktér tűnik elő. Ebben a „teremben” láthatók a szép rendben sorakozó híres aknák.
Még a híd előtt következik a hajóroncs legérdekesebb látványossága, a 3 tank. A képzeletbeli jobb oldalon egy tank látható, amely egész jó állapotban van. A baloldalon 2 tank látható, az egyik valószínűleg a robbanáskor vagy a süllyedéskor „felmászott” a másik hátára (állítólag az egyikben még van egy csontváz is). Fantasztikus látványt nyújt egy hajóroncson álló tank maradványa…
Tovább úszva a híd felé egyből a 2. raktér következik, amelyben 2db teherautó és tartályok találhatóak, továbbá még bombákat is lehet látni. A raktér után a híd következik, ahova könnyen be lehet úszni. Belseje többnyire már üres, a tűz és 70 év a víz alatt megtette a magáét… Innen el lehet jutni a legénységi szálláshoz is, ahol még találhatunk tányérokat és palackokat is.
A híd után már kevésbé látványos a roncs, itt pusztított a legjobban a bomba, illetve az annak következtében kitörő tűzvész. A hátsó raktérben torpedó és motoralkatrészek láthatóak. A tat fele haladva észlelhetjük igazán a pusztulás, már néhány törzs elem le is vált a hajóról. Ettől függetlenül ez a roncs nem véletlenül szerepel a képzeletbeli Top10-ben a búvárok körében.
Még pár érdekes kép a roncsról, majd egy jó videó következik!
Több információért, illetve néhány kép eredeti helyéért kattints az alábbi képre: