Kanada szerencsés országnak mondható, legalábbis hajóroncsok területén biztosan. Ezer kilométernyi part, ahol mind az óceánt, mind hatalmas tavakat átszelő hajóútvonalakon sok-sok hajó járt szerencsétlenül. Ezek közül számos roncs sekélyebb vizekben nyugszik, így – szerencse a szerencsétlenségben – kíváncsi búvárok is könnyen „újra felfedezhetik”. Egy ilyen történelmi emlékmű az 1800-as évek végén elsüllyedt Kinghorn is.
Egy kis történelem: A Kinghorn teherszállító bárkát gabonaszállításra tervezték és építették meg Montreal-ban 1872-ben. A hajó a Szent Lőrinc folyón és az Ontario tavon (nálunk ez már tenger lenne) vitorlázott és főleg búzát hozott-vitt Montreal és a nyugati települések között. Egészen addig, amíg egy vihar derékba nem törte a karrierjét.
1897. április 26-án éjszaka hajnalban nagy vihar tombolt Rockport környékén. A viharban a vitorlás menedéket keresve az éj leple alatt majdnem eljutott a kikötőig, de attól nem messze a tomboló elemek hajnalban a szikláknak lökték, így a Kinghorn Boldt Castle és Alexandria Bay között elsüllyedt és csak 1996-ban „akadtak” rá újra. Mivel az Ontario tó vize jobban konzervál, mint például a Michigan tó, így a roncs a több mint 100 év ellenére is nagyon látványos állapotban van.
A roncs kb.
A
A három raktérnyílás mellett számos helyen keletkezett nagyobb rés a fedélzeten, ezeken keresztül könnyen be tudunk úszni a roncs belsejébe. Mivel a raktér elválasztó falakból már csak néhány fém darab maradt, így a rakterek szinte egy nagy közös térré olvadtak össze. Jut elég napfény ide is, így a hajó belsejében történő úszkálás nem veszélyes vállalkozás.
A roncs belsejében, körülbelül a törzs közepénél látható egy érdekes „kupac”, ami régen a tűzhely volt, ide évek alatt a lelkiismeretes búvárok összehordták a roncsban, illetve körülötte fellelt korabeli használati tárgyakat, így állítva emléket a hajó pusztulása során meghalt személyzetnek. Szükség is van a lelkiismeretességre, mert újbóli felfedezése óta a roncsot súlyosan megrongálták és számos tárgyat leloptak róla.
A törzs hátsó része is szép, itt kibújva megcsodálhatjuk a fedélzeti padló eredi lapjait és könnyűszerrel visszaúszhatunk a kissé „sima” fedélzet felett. Az árbocok maradványainak tövében néhol még mindig látható egy-két eredeti tárgy, például egy pohár vagy teáskanna, illetve a néhai szivattyút is fel lehet még ismerni a fedélzeten. Ennél a pontnál szokták megkezdeni a búvárok a búcsúzást és az emelkedést.