HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia
  • Revolutionist: Nem bántás, de nem vagyok meggyőződve arról, hogy az ilyen eleve merülésre leeresztett hajók, egyá... (2015.07.06. 19:37) 117. Lesleen M. - Saint Lucia

121. U-352 - USA

2017.06.18. 12:24 booware

6.jpg

A II. VH közepén egy nagyon érdekes, ám halálos csata zajlott hihetetlenül közel Amerika partjaihoz: német tengeralattjárók százai lapultak az USA és Kanada partjainak sziklái között és lesben állva várták jövendőbeli célpontjaikat. A konvojba rendezett teherhajókat, melyek fontos utánpótlást szállítottak Európába, rombolók védték ezen „farkasok” ellen, az elején kevesebb, majd később már több sikerrel. Az egyik ilyen sikeres támadás kivédés eredményekén nyugszik a 34m-es mélységben a mai napig az U-352 tengeralattjáró.

4.jpg

Egy kis történelem: Az „U” típusú tengeralattjárók gyártása már az 1940-es évek elején megkezdődött és – mivel nagyon hatékonynak bizonyult - hamar sok darabot készítettek belőle. A VII C osztályú U-352 története is ekkor kezdődött: 1941 Márciusában készült és lett szinte azonnal vízre bocsájtva. Néhány hónap múlva már hadrendbe állítva az Atlanti óceánon kereste a fent említett célpontjait és „élt túl” szerencsésen egy ütközetet.

5.JPG

1942 május 9.-én újra célpontot talált, egy teherszállító hajó alakja jelent meg a periszkópján. A tengeralattjáró azonnal harcállásba állt és kilőtt egy torpedót a teherhajóra. Ekkor jöttek rá, hogy jobb lett volna inkább nem előbújni, ugyanis a teherhajó nem teherhajó volt, hanem a parti őrség Icarus nevű „tengeralattjáró vadász” rombolója volt, amely azonnal visszatámadott, miután az U-352 torpedója célt tévesztett. A tengeralattjáró súlyosan megsérült, a felszínre emelkedett, ekkor a kapitány kiadta a „hajót elhagyni” parancsot. 17 fő meghalt, de több mint harminc megmenekült, mire a tengeralattjáró elsüllyedt.

1.jpg

A 68m hosszú és 6,2m széles hajó egészen 1975-ig elfeledve pihent az Észak-karolinai Morehead City-től kb. 26km-re délre. Ekkor 3 fanatikus a fejébe vette, hogy megtalálja a roncsot és sok elhibázott merülés és viharos hánykolódás után 33 év után ráleltek a roncsra. A kezdetleges helymeghatározásnak köszönhetően 10 évre újra elvesztették a roncsot, nem találtak vissza hozzá, majd végül 1985-ben sikerült újra és véglegesen lokalizálni a roncs helyzetét, a búvárok nagy örömére.

11.jpg

Az U-352 34 métere mélységben nyugszik, kb. 45 fokban a jobb oldalára dőlve. Azt is hihetnénk, hogy egy szivar alakú teljesen burkolt fém hajón nincs sok látnivaló, de szerencsére az idő is besegített abban, hogy számos érdekes részlet váljon láthatóvá a tengeralattjárón. A hajó könnyen végignézhető egy merüléssel, mivel eléggé kis hajónak számít. A mélység azonban már más kérdés, a legmagasabb pontja is 30 m-en van, így a szeszélyesen változó látótávolsággal és néha nagyon erős áramlattal együtt már komoly merülésnek mondható. A víz hőmérséklete a roncsnál nem jelenthet gondot, mivel szinte folyamatosan 20-22 fok körül van.

02.JPG

Látnivaló alapján a roncsot 4 részre lehet bontani: tat, két rész középen és az orr. A tat kissé szétesett, de ennek ellenére még nagyjából egyben maradt, szerkezeti elemei jól kivehetőek. Itt látható fő látványosság többek között a hajócsavar, a kormány lapátok és a főtengely. Az eredeti acél burkolat hiányzik egy részen, e miatt látható a törzs váz szerkezete. A törzs mellett az orr felé haladva elénk tárul a tengeralattjáró belseje is, mivel itt már egy nagyobb részen hiányzik a törzsről a lemez és be lehet látni a roncs belsejébe is, bár a törzs elemei és néhány fém alkatrészen kívül csak némi üledéket és pár dühös tűzhalat lehet látni.

8.jpg

A parancsnoki torony felé haladva a törzsre rögzítve jól kivehető a tengeralattjáró hátsó torpedó betöltő nyílása, illetve különböző tárgyak, például magas nyomású tartályok. Viszonylag messziről (15-18m) ki lehet már szúrni a tornyot a növényekkel fedett három oszlopáról, amelyhez kényelmes tempóban is hamar el lehet jutni. A parancsnoki állás után a hajó másik jellegzetes tájékozódási pontjához, a fedélzeti lövegek maradványaihoz lehet jutni, amely a második legnagyobb kiemelkedés a törzsön.

9.jpg

Tovább haladva ebben az irányban az első torpedó töltő nyílás következik, majd ezen kör alakú nyílás fölött tovább úszva a búvár a hajóroncs orrához érkezik. Az orr valószínűleg az aljzatra érkezéskor letörött, de a törzzsel együtt maradt. A borítás itt is eltűnt, így hasonlóan a tathoz, itt is látszanak a váz merevítő elemei. A törzsön lévő nyílások néhol lehetővé teszik, hogy benézve a roncsba láthassuk a torpedó termet, néhány folyosót, illetve még egy mellékhelység is felismerhető.

10.jpg

Video a roncsról: Itt

13 komment

Címkék: USA

A bejegyzés trackback címe:

http://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr8312603517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.06.19. 10:25:15

"Az „U” típusú tengeralattjárók gyártása már az 1940-es évek elején megkezdődött "

Nem tudom itt mit jelent az, hogy "„U” típusú tengeralattjáró", mert az U-1 re 1904-ben adták le a rendelés és 1906-ban hadrendbe állt

savanyújóska 2017.06.19. 10:40:21

"német tengeralattjárók százai lapultak az USA és Kanada partjainak sziklái között"

Ezt erősen kétlem. Az USA elleni hadüzenetkor a németeknek összesen 90 bevethető tengeralattjárójuk volt.

molnibalage 2017.06.19. 10:42:56

@eßemfaßom meg áll: Nem ez az egyetlen tévedése az írásnak...

A német tengeralattjáró flotta maximális mérete valamivel 300 db felett volt aktív hajókat nézve, de ennek harmadát sem tudták folyamtosan tengeren tartani, tehát a "százai várták" rész költő túlzás...

768 veszett oda és alig 1100 felett épült, de bben a kiképzőhajók is benne voltak és a hosszútávú bevetésre alkalmatlan VII és IX előtti hajók is. A háború végén épült hajókra már személyzet és eszközök sem nagyon jutottak.

AntyG 2017.06.19. 11:15:27

Olyan jó lenne, hogy ha valaki cikket ír, akkor utána is nézne annak, amit ír, vagy inkább ne írna semmit, mert ez csak jelenleg kattintás vadász cikknek tűnik, te bullshit adatokkal. Pl. az U-352-est 41. május 7-én bocsátották vízre és nem márciusban. Az VII. típusú U tengeralattjárókat 1933-34 között fejlesztették ki és 1935-37 között 10 db került legyártásra (volt belőle: A, B, C, D, F típus). Ezen kívül sok baromság van benne, amit az írónak jó lett volna, ha utánanéz, mielőtt még leírja. Pedig nem nehéz a keresés, csak tudni kellene használni a Netet.

Szakértő? az nem volt 2017.06.19. 13:39:10

Ajánlom a szerző figyelmébe Freyer: Halál a tengereken című könyvét.

Tehetséges ugandai buzi 2017.06.19. 13:45:28

@eßemfaßom meg áll: Azt jelenti az "U", hogy Unterseeboot. Mint az köztudott. De a poszt toló ennek se nézett utána...

:-D

Csak lori 2017.06.19. 14:10:00

ez jo kis fizikapélda a következö éretségire. Mennyit görbült a tér idö kontinuum. Mekkora fekete lyukkal talákoztak merülés közben?

Ekkor 3 fanatikus a fejébe vette, hogy megtalálja a roncsot és sok elhibázott merülés és viharos hánykolódás után 33 év után ráleltek a roncsra. A kezdetleges helymeghatározásnak köszönhetően 10 évre újra elvesztették a roncsot, nem találtak vissza hozzá, majd végül 1985-ben sikerült újra és véglegesen lokalizálni a roncs helyzetét, a búvárok nagy örömére.

BéLóg 2017.06.19. 14:21:48

Az U jelentése németül az hogy "tengeralatjáró", vagyis amikor az első megépült még 1900valahányban, már az is U-xxx volt. Gondolom 001.
Nem "U" típusú tengeralattjáró így sosem épülhetett :-) :-) :-)

Macropus Rufus 2017.06.19. 17:05:58

""Az „U” típusú tengeralattjárók gyártása már az 1940-es évek elején megkezdődött "
Olyan, hogy U típusú nincs.
Az U betű a nemet "Unterseeboot" első betűjéből származik, ami egyébként tengeralattjárót jelent.
a cikk amúgy okés, de ez egy picit (nagyon?) mellément :)

de.wikipedia.org/wiki/U-Boot

korxi 2017.06.19. 23:50:03

Jó hát oké, a posztolót nyilván a dolog roncsvadászati-merülési aspektusa érdekli, az valójában hidegen hagyja hogy mikor állították hadrendbe ezt a típust, mi volt a tengerealttjárók szerepe a II Vh-ban, ez egyáltalán hogy került oda, stb.
De a tanulság, hogy ilyenkor egyáltalán nem kell írni ilyenekről (mint ebben a posztban az "egy kis történelem" rész után kövtkezik) hanem max berakni pár linket hogy akit ez érdekel, az olvasson utána máshol.

Mert így csak elbassza a posztot az olyan hülyeségekkel, például "U-típusú tengeralattjáró" ami magyarul kb. azt jelenti hogy tengerealattjáró típusú tengeralattjáró, vagy hogy a torpedót azt "kilövik" (A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja már az elárasztott vetőcsőben is. Be is baszna ha kilőni akarnák, mondjuk egy vízaltti ágyúból, ott robbanna szét menten, még a tengeralattjárón belül. De ez ugyanaz a bullshit, minthogy a rekétát kilövik meg a műholdat "fellövik").

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2017.06.20. 17:23:44

@korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja már az elárasztott vetőcsőben is"

Én úgy tudom, hogy jellemzően sűrített levegővel kilövik a vetőcsőből, és csak onnantól megy saját hajtással.