HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

28. S.S. Nicomedia - Svédország

2012.11.29. 20:27 booware

„Elnézést Uram, elsüllyeszthetjük a hajóját?”

NICOMEDIA4.jpg

Valahogy így hangzott az a kérdés, amit egy angol tengeralattjáró kapitánya tett fel egy német teherszállító hajó kapitányának… Bármilyen borzalmas is egy háború, az I. VH-t még sokszor urak vívták. Ez a tétel bizonyítást nyer a következő történetben, amely rendhagyó módon nem is igazából egy hajóról szól, inkább egy Rejtői stílusjegyeket magán viselő nap eseményeit mutatja be. Azon a bizonyos napon többek között a hűvös Balti-tenger fenekére süllyedt az S.S. Nicomedia teherhajó is.

NICOMEDIA.jpg

Egy kis történelem: Az S.S. Nicomedia hajó-t 1901-ben gyártották a sunderland-i William Gray & Co., Ltd., West Hartlepool hajógyárban, Angliában. A 117 méter hosszú és 16 méter széles hajót tripla gőzmotor hajtotta, mely segítségével 10 csomós sebességet ért el. A hajó az első pár év után német tulajdonba került, főleg acél szállítmányt vitt Svédországból Németországba.

NICOMEDIA2.jpg

1915 októberének egyik viharos októberi reggelén egy angol tengeralattjáró (E-19) járőrözött a Balti-tenger északi területén. Már túl voltak egy előző napi izgalmas incidensen, megtámadtak egy német hajót, de nem működött a 4 torpedójuk, ráadásul a 4. torpedójuk letért a célpontról és visszafordulva őket vette célba. Csak 15 méterrel ment el a hajó mellett… Október 15.-én reggel meglátták a S/S Walther Leonhardt német teherhajót és felszólították őket a megadásra. Átment egy küldöttség az E-19-ről és megkérték (!) a német hajó legénységét, hogy hagyják el a hajót, akik - látva a túlerőt - elhagyták az S./S Walther Leonhardt, és az angolok felrobbantották azt. Ezután az angol kapitány megállíttatott egy arra járó svéd, azaz semleges teherhajót, és megkérte őket (!!), hogy szállítsák biztonságos kikötőbe a német legénységet. Még a délelőtt folyamán ugyanezzel az eljárással elsüllyesztették az S.S. Germania-t, dél körül az S.S. Gutrune-t, majd közvetlenül ez után az S.S. Director Reppenhagen-t, úgy, hogy ezen hajók legénységét is elszállíttatta semleges kikötőkbe (!!!). 

NICOMEDIA7.jpg

Kora este észrevették az S.S: Nicomedia teherhajót, oda is átmentek, és elhangzott a már fent említett mondat. A német hajó kapitánya - felmérve az angol tengeralattjáró erejét – természetesen a hajó elhagyása mellett döntött, de mivel urakról van szó, meghívta az E-19 küldöttségét egy korsó sörre, továbbá a tengeralattjárón maradt teljes legénység részére küldött egy hordó német sört. A koccintás és az ital lehajtása után a tengeralattjáró legénysége besegítette a német személyzetet a mentőcsónakokba, majd elsüllyesztette a hajót Svédország déli részén, az Oland szigettől délre. Így esett meg, hogy 1915 október 11.-én az angol E-19 tengeralattjáró egyetlen torpedólövés és egyetlen emberélet kioltása nélkül elsüllyesztett 5 ellenséges német hajót fél nap leforgása alatt…

NICOMEDIA5.jpg

Az S.S. Nicomedia 38 méterre a vízfelszíntől ért tenger feneket álló pozícióban, a fedélzet kb. 30 méteren van. A hajótest szinte sértetlen, be is lehet úszni a törzsbe, ráadásul a motortér nagyszerű látványosság a minimum haladó végzettségű, de inkább technikai búvároknak. Szintén megtekinthető a szerszámokkal felszerelt műhely, illetve kurblis távíró készülék a falon. A május – augusztus időszakban a látótávolság 10 – 15 méter között van a roncsnál, közepes (max. 1-2 csomós ) áramlat is előfordulhat. A víz nagyon hideg, így lámpa mellett száraz ruha mindenképpen kell a merüléshez. A Nitrox is ajánlott ilyen mélységnél.

NICOMEDIA5_1.jpg

A roncs közelében szokásos élővilág tárul a szemünk elé, kissé talán fakóbb a szín kavalkád, mint a trópusokon. Sügér, angolna, és még számtalan apró halraj szeli keresztbe-kasul a roncs rozsdásodó fém szerkezetét.

NICOMEDIA3.jpg

 Ilyen impozáns látványt nyújt a hajó orra szemből:

NICOMEDIA6.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr584938391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.