HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

37. MV Bryza - Lengyelország

2013.01.05. 11:36 booware


Bryza1.JPG

Amint azt a 28. bejegyzésnél is látható, hidegebb vize ellenére a Balti-tenger is kedvelt roncsmerülő terepe az erre szakosodott búvároknak. A kereskedelem, közlekedés, illetve a térség hadi tevékenységei vagy viharai is nagyban hozzájárultak a nagyszámú hajóroncshoz, de itt is megjelentek a mesterséges zátonyként, illetve turisztikai látványosságként elsüllyesztett hajók is. Most a Balti-tenger lengyelországi szakaszán ilyen célból elsüllyesztett egyik roncsához, a Bryza-hoz látogatunk el.

Bryza11.JPG

Egy kis történelem: A hajóról és munkásságáról újfent nem nagyon lehet tényeket közölni, hála a nem túl érdekes előéletének. A Bryza-t 1965-ben gyártották helyben, az észak-lengyelországi Gdansk kikötőváros hajógyárában (Gdańsk Stocznia Rzeczna). A dízelmotoros, 29 méter hosszú és 6 méter széles hajó egészen 2001-ig a Lengyel Haditengerészet őrhajója volt OPR Bryza néven, majd egy helyi cég vette meg, akkor lett a neve MV Bryza (K-18).

Bryza13.JPG

A hajót 2008-ban Gdansk kikötőjétől északra, Gdynia városával szemben húzódó félsziget végén lévő Hel településtől 800 méterre délre süllyesztették el. A hajó a könnyen merülhető 21 méteres mélységben, álló pozícióban található a homokos aljzaton. Legmagasabb pontja 10,5 méterre van a vízszinttől, így a Bryza a kezdő roncsmerülő búvárok számára is érdekes gyakorlópálya.

Bryza10.JPG

A hajó törzse teljesen egyben van, semmilyen sérülés nincs a roncson. Az alsó fedélzeti felépítmények és a híd könnyen átjárhatóak, lévén kiszereltek minden lehetséges akadályt a süllyesztés előtt. Hajó borításán persze már megtelepedtek a tengeri élőlények, ez szép patinát kölcsönöz a roncsnak. 

5.jpg

A víz hőmérséklete a roncs körül nyaranta kb. 16 fok, így erősen javasolt a szárazruha. A látótávolság nyugodt időben kb. 5 – 15 méter, így a lámpa kötelező felszerelési darab a merülésnél. Áramlat nem jellemző, mivel egy öbölben, mólóval védett területen található a roncs. A merülés megkönnyítése és a búvárok biztonsága érdekében a hajó fedélzetén pár „rést” vágtak, így a hajó gyomrába is be lehet pillantani.

7.jpg

Külön köszönet a Balticquest csapatának, hogy megoszthattam a képeiket / Special thanks to the team of Balticquest to share their photos!

Bryza102.jpg

További információkért kattints az alábbi képre  / Click on the last picture for additional informations!

Bryza101.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Lengyelország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr564999350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.