HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

39. SS Bombo - Ausztrália

2013.01.13. 17:04 booware

bombo19.JPG

Jelen poszttal térjünk vissza egy kicsit az ezerarcú Ausztráliába, és nézzünk meg a partjainál található több száz merülhető hajóroncs közül egy újabbat. Mostani főszereplőnk sokáig mellékszereplőként tengette életét, és mint a hozzá hasonló több ezer hajó, csak tragikus pusztulásával és a világ legszerencsésebb matrózával került rivaldafénybe. Mai roncsunk az S.S. Bombo.

hmas-bombo.jpg

Egy kis történelem: A hajót 1930-ben készítették el és adták át ausztrál tulajdonosainak az angliai Leith-ben, a Henry Robb Ltd. Hajógyárban. A partközeli vizekre szánt, 47 méter hosszú és 9,2 méter széles teherszállító gőzhajó 10 tengeri mérföldes sebességre volt képes. 1941-ben besorozták és felfegyverezték a hajót, és HMAS Bombo néven gyűjtötte az aknákat az északi, majd tasmániai területen. Miután visszatért a civil életbe, fő feladata ásványi-anyag szállítás volt az Új-Dél Wales-i Kiama kikötőjéből Sydney-be egészen a végzetes napig.

bombo16.JPG

A végzetes nap a hajó életében 1949 február 22.-én jött el, amikor is egy hirtelen vihar csapott le a Wollongong körüli vizekre, és így a megrakott hajóra is, mely éppen útban volt Sydney kikötőjébe. Mivel azt már nem volt esélyük elérni, így a biztonságos Kembla kikötőjébe próbált eljutni az SS Bombo este 10 körül, de 6,5 kilométerre a túlélést jelentő céltól a hajót felborította a vihar, ezt követően az rögtön el is süllyedt, magával rántva a 14 fős legénységből 12 embert.

bombo15.JPG

A hajón szolgált egy ember, bizonyos Thorvald Thomsen, aki 1919-ben betegség miatt hiányzott az SS Myola-ról aznap, amikor a hajó elsüllyedt, majd 5 héttel később túlélte új munkahelyének, az SS Tuggerah-nak az elsüllyedését is. A szerencsés csillagzat alatt született matrózt most is óvta az őrangyala, egyike volt a Bombo 2 túlélőjének…

bombo5.JPG

Közel 48 évig a hajó 31 méter mélyen, fejjel lefele feküdt a homokos aljzaton, amikor is 1996-ban egy nagy vihar visszafordította a roncs egy – főleg az első - részét, egyes részeit letörte a hajótestről, de egyesek szerint így még érdekesebb a merülése. Leereszkedés során jól látható a szinte nyitott motortér, a gőzkazánok és a leszakadt és így különálló tat rész. A lefordított hajótörzs hátsó részét a vihar nem fordította vissza, így ott be lehet úszni, ez a rész biztonságosan átjárható és természetes fénnyel is meg van világítva.

bombo17.JPG

A nyári időszakban nagyon jók a látási viszonyok, kb. 15 – 30 méter is lehet. A hőmérsékletre sem lehet panasz, a 3mm-es ruha teljesen megfelelő, mert bár a roncs 30 méteren van, de a víz itt is kb. 20 fokos. A meleg vizek tipikus állatvilága tárul elénk a roncsnál, apró halak tömkelege úszik fel-s-alá folyamatosan. A roncs annyira népszerű mind önmaga, mind az azt körülvevő színes növény és állatvilág miatt, hogy a sydney-i búvárbázisok gyakran az S.S. Bombo roncsát használják a haladó búvárvizsga helyszínéűl. 

bombo20.JPG

Végül egy térkép, 2 kép és egy nagyon jó videó a roncsról:

bombo1.jpg

bombo11.jpg 

bombo4.JPG

Szólj hozzá!

Címkék: Ausztrália

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr415015862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.