HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

43. SMS Brummer - Scapa Flow, Skócia

2013.01.29. 08:48 booware

Brum1.jpg

Scapa Flow trilógia III.

Scapa Flow öbölben tett kirándulásunkat egy olyan hajóval zárjuk, amely nem csak, mint látványosság érdekes a jelenben, hanem a múltban véghezvitt tettei, azaz a háborúban játszott szerepe is kiemeli a többi roncs közül. A mai célpontunk sok borsót tört ellenfelei orra alá, kevésbé cizelláltan fogalmazva nagy rombolást végzett az ellenfél soraiban… Ez a hajó az SMS Brummer.

Brum3.jpg

Egy kis történelem: a hajót 1915-ben gyártották az AG Vulcan hajógyárban, Stettin városában. A 140 méter hosszú és 13 méter széles aknatelepítő cirkáló 2 tengelyes gőzturbinával volt felszerelve, mely segítségével akár 12 tengeri csomós (kb. 22km/h) sebességet is el tudott érni. A hatalmas hajón több, mint 300 fő szolgált egyszerre. Az SMS Brummer és testvér-hajója a Bremse 400 aknát tudott egyszerre tárolni, ez a mennyiség három-négyszerese az addigi legnagyobb mennyiségnek.

Brum6.jpg

1917 októberében a két hajó megközelített egy Norvégiába tartó angol konvojt. Hogy ne fogjon az ellenség gyanút, a legénysége átfestette a hajókat sötétzöldre, hogy jobban hasonlítsanak angol hadihajókra, majd így nagyon közel érve a konvojhoz pusztító csapást mértek rá, elsüllyesztettek 2 angol rombolót és 9 semleges teherhajót. A 28. posztban bemutatott E-19 angol tengeralattjáró kapitányával ellentétben itt nem urak háborúztak, a német csapás eredményeként több mint 250 ember lelte halálát a tengeren.

Brum4.jpg

Az SMS Brummer-t az „elfogott” német flotta nagy részével együtt a skócia-i Scapa Flow öbölbe rendelték a fegyverszünet alatt. A flotta „ön”megsemmisítése során a hajó 1919. június 21-én 13.05h-kor süllyedt el és ért tengerfeneket 36 méter mélyen a jobb oldalára dőlve, 22 méter mélyen van a roncs legmagasabb pontja.

Brum9.jpg

Ez a hajó nagyon hasonlít az előző posztban bemutatott SMS Cöln-re, a Brummer ugyanolyan pozícióban nyugszik a tenger mélyén, a hajótörzsön található sérülések helye és mértéke is szinte egyforma. Ereszkedve a roncshoz célozzuk meg a hajó orrát, amely szintén impozáns látványt nyújt, ahogy a világoszöld vízből lassan előtűnik. A kecses orr-rész felett a tat felé úszva láthatjuk a fedélzeten átfutó horgonyláncokat, majd a hajótörzsről leváló fő fedélzeti elemeket, az 5,9 inch-es fedélzeti ágyúkat, amely közül egy pár már az aljzaton van.

Brum5.jpg

Az irányító torony jól kivehető, bár az utóbbi időben egyre jobban leszakad a hajótestről. Az ajtaja nyitva van, be lehet úszni, de már minden eszközt, berendezést rég elvittek belőle. A fedélzet leválása „kinyitotta” az alsó fedélzet bizonyos részeit, így pár raktérbe és fedélközi részbe is be lehet könnyen úszni. A hajó szinte tökéletes állapotú hídja azonnal észrevehető, egyike Scapa Flow legszebb ikonikus képeinek. Állapota azért ilyen jó, mivel fő anyaga a réz, így nem sérült annyira, mint a többi hajón.

Brum8.jpg

Továbbúszva meglátjuk az árbocot, a gőzkazánokat, majd a kémény helyét is. A Brummer törzsének hátsó harmadán itt is végezetek rombolást a hajó motorjának kiemelése során, itt a hajótörzs eléggé sérült, nagy fedélzeti elemek szakadtak le a törzsről, ezek szintén az aljzaton fekszenek. A tatnál látható, hogy meg lett bontva a törzs, így láthatóvá vált a kormánymű és a hozzá tartozó motor is. A hajó nagyon nagy élményt nyújt a búvároknak, de mélysége, látótávolsága, illetve a behatolás veszélyessége miatt a roncsok látogatását az Öbölben csak haladó búvároknak ajánlják.

Brum11.jpg

További információkért és a képek eredetiéért kattints a fenti képre  / Click on the last picture for additional informations and for the original of the photos on the site http://www.scapaflowwrecks.com!

 

1 komment

Címkék: Skócia

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr405050474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drazsé 2013.04.07. 01:11:36

Hm, ez azért szemet szúrt olvasgatás közben.
A 12 csomó kicsit alacsony, az cirkálósebesség lesz, a csúcssebessége valahol 28 csomó körül volt.

Az említett támadás leírásában is vannak... kisebb hibák. A konvoj nem emlékszme, hova tarott, elhet, hogy tényelg norvégiába, de emlékeim szerint valahol írország partjainál történt az ütközet - ezért volt szükség az átfestéses álcázásra, hogy egyáltalán odajussanak. Értelemszerűen a konvoj, amit ugye RN egységek kísértek még véletlenül se volt semleges (különben miért kísérték volna antant hadihajók?).

Kifejezetten ügyes egy akció volt.