HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

45. S.S. Umbria - Szudán

2013.02.05. 08:37 booware

umbr3.jpg

A Vörös-tenger déli részén található az a roncs, amelyet a nem messze nyugvó Thistlegorm nevű társával együtt  nem hiába rangsorolják a búvárok általában a „top 10” merülő helyek közé. A két hajó sorsában sok a hasonlóság, ugyanaz a háború tettei süllyesztették el, nagyjából ugyanazon a vizeken és szállítmányuk miatt mindkettő még érdekesebbé is vált. Mai célpontunk az SS Umbria hajó roncsa Szudánban.

umbr8.jpg

Egy kis történelem: a hajó 1911 december 30-án készült el a Reiherstieg Schiffswerfte & Maschinenfabrik Ag, Hamburg-i gyárában, Németországban, de még SS Bahia Blanca néven. A személy- és teherszállító hajó pár évig még német, majd később argentin kézben volt, ennek során dél-amerikai utakra specializálódott, majd az 1930 évek közepén olasz tulajdonosokhoz került, ekkor változtatták meg a nevét S.S. Umbria-ra. Ettől az időtől kezdve a hajó utánpótlást, illetve csapatokat szállított az anyaország és a gyarmatok között. Ez is lett a veszte…

umbr13.jpg

A hajó 1940. júniusában indult el Genoa-ból hatalmas mennyiségű, mintegy 6000 tonna bombából, 300 tonna robbanóanyagból és fegyverből, illetve 3 Fiat személyautóból álló rakományával a mai Eritrea kikötővárosába, Massawa-ba. Útban a célja felé 2 „már majdnem” ellenséges hadihajó felszólította az Umbriát, hogy kössön ki Port Sudan-nal szemközt található Wingate zátonynál. Amikor a hajó kapitánya 1940. június 10-én rádión keresztül értesült arról, hogy Olaszország hadi cselekményekbe kezdve hivatalosan is belépett a háborúba, haladéktalanul elsüllyesztette hajóját, hogy az Umbria és rakománya ne jusson a britek kezébe…

umbr2.jpg

A 155,5 méterhosszú és 18 méter széles hajó a bal oldalára borulva csúszott a vízbe zátony lábánál oly módon, hogy a hajótörzs szinte a víz felszínén van, a mentőcsónak tartó karok teteje néha még ki is lóg a vízből, de a roncs legmélyebb pontja 35-37 méter mélyen nyugszik a tengerben. Az egész hajó nagyon szép állapotban maradt fent, minden része (tat, hajólapát és hajócsavar, fedélzeti sétány, illetve a ledőlt kémény) nagyon jól kivehető, csak a fedélzeti felépítmény és a híd kopott el idővel, de a kis mélység miatt mindez igazi fényképész csemege. A hajó egyik fő látványossága a fedélzet bal oldalánál található raktér nyílásán keresztül látogatható meg: a bombák még mindig katonás sorban várják a további sorsukat. 

umbr4.jpg

A másik raktér a másik fő látványossághoz vezeti a búvárt: itt található a szintén felkapott fotótéma, a 3 Fiat autó pár száz bomba társaságában. A többi raktérbe is be lehet úszni, ezekben borospalackokat, cementes zsákokat és még pár bombát lehet megcsodálni. A fedélzeti felépítményekbe is könnyen be lehet jutni, tágas és jól átjárható a néhai körlet, a konyha és az elmaradhatatlan olasz pizza sütő területe is. Mivel a víz meleg (26-28 fok, a látótávolság 10 – 20 méter, így minden adott egy gyönyörű és felejthetetlen merüléshez.

umbr12.jpg

Az élővilág itt is gazdag, sok apró hal és sokszínű szivacs, korall található a roncson kívül és belül egyaránt. 

umbr10.jpg

Még pár kép a roncsról, majd egy szép videó:

umbr16.jpg

umbr9.jpg

umbr7.jpg

4 komment

Címkék: Szudán

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr725063490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.06. 09:08:56

nagyon jó cikk volt ez is, köszi érte!

ismét el kell sírjam, hogy de jó enne egy ilyennél merülni egyszer. :(

booware 2013.02.06. 15:12:41

@doggfather: Köszi! Remélem ami késik, nem múlik :)

Hz 2014.12.19. 12:39:01

Tegyük hozzá hogy Mr. Hass kvázi kifosztotta a kapitányi hidat, ami itt az 5. képen látható.
Teljesen üres, még a kormány is eltűnt.

Egyébként csodaszép merülés, háromszor sikerült megmerülni, egy éjszakai, két nappali, ebből az egyik 68 perces.

Még mindig visszamennék! :)