A Mexikói-öböl alján nyugszik az Egyesült Államok ezernyi roncsa közül a két háborút is kiszolgált mesterséges zátony, mely mind mérete, mind merülési élménye miatt az egyik legfelkapottabb célpontja a roncsok szerelmeseinek. A számos csatát megélt, súlyos tűzvészt túlélt hajónak szerencsére szolgálati ideje után is jutott egy fontos szerep, mégpedig, mint látványosság. Látogassuk meg a csodás repülőgép-hordozó anyahajót, az USS Oriskany roncsát.
Egy kis történelem: A hadihajó születése nem volt könnyű szülés, miután elkezdték építeni a haditengerészet New York-i gyárában 1945-ben, felfüggesztették az építését, majd újra nekiálltak, átépítették, végül csak 1950-ben állt a flotta szolgálatába. Miután a Csendes-óceánra vezényelték, két kitüntetést kapott a Koreai háborúban, majd ötöt a Vietnámi háború során.
A harcok után békésebb vizekre evezett, de a nyugalom nem tartott sokáig, 1966-ban egy hatalmas tűzvész tört ki a hajón, mely során a hajó súlyosan megsérült. A tűzvészben 44 tengerész vesztette életét. Ez megpecsételte a sorsát, 1976-ban leszerelték, majd 1995-ben eladták hulladéknak. Mivel két évig nem történt vele semmi, így 1997-ben visszavásárolták. 2004-ben megszületett a döntés: a világ legnagyobb mesterséges zátonya lesz a hajóból. Végül 2006 május 17.-én elsüllyesztették Florida államhoz tartozó Pensacola kikötővárosától nem messze.
A roncs – bár amilyen tökéletes állapotban van, nem is illik rá ez a szó –
A torony különböző termeibe és a tiszti kabinokba könnyen be lehet úszni, eléggé tágasak, ráadásul minden veszélyt jelentő „akadályt” előzetesen kiszereltek innen is. Tovább ereszkedve a repülőgép fedélzetre lehet jutni, ez kb. 44 méteren van. Ide és a kb.
A fedélzetet és a felette magasodó tornyot már mint szép zöld patina borítja be a tenger különböző, főleg zöld színű növényzete. A felső fedélzet folyosóin hosszan lehet követni a hajó különböző felépítményeit kívülről, még a korlátok is szinte tökéletes állapotban vannak.
A repülőgép szinthez leérve célszerű ellenőrizni, hogy mennyi levegő, esetleg Nitrox maradt a palackban, és egy kisebb kör után el lehet kezdeni az emelkedést. A hajó hatalmas, szinte eltörpül mellette a búvár, így könnyen ki lehet csúszni a fenékidőből.
A roncson már mindenhol megtelepedett az élővilág, apró halak hatalmas rajai, illetve nagy testű halak csoportjai szinte mindenhol megtalálhatóak. A kifejezetten kellemes vízhőmérséklet még rátesz a csodálatos élményre egy lapáttal, a legmelegebb időszakban 23-25 fok is van a roncs tetejénél.
Még egy kép a hajóról, majd látható egy videó is a roncsról: