HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

71. S-57 – Horvátország

2013.05.24. 21:10 booware

S57-11.jpgMai célpontunk az Adria egyik legérdekesebb roncsa, amely számunkra is elérhető távolságra van. Méretét tekintve a hatalmas fémszigetek mellett ez a roncs szinte eltörpül, ezzel szemben villámgyorsan szórta a halált, továbbá gyilkos erővel rendelkezett. A csupán 32 méter hosszú és 5 méter széles hajóval megegyező típusú naszád süllyesztette el a Szt. István csatahajót is. Járjuk most körül az S-57 nevű torpedóvető gyorsnaszádot.

S57-6.jpg

Egy kis történelem: A hajót a németországi Vegesackban gyártották a Lurssen F. - Fr. Lürssen hajógyárban. A kifejezetten hadi célokra épített naszádra 2 torpedóvetőt építettek, továbbá fedélzeti gépágyúval is felszerelték. A hajó fém vázát fával borították és 3 dízel motorral tették villámgyorssá. A II. VH-ban gyorsan elterjedt ez a típus, mivel a kis hajó kis idő alatt súlyos csapást tudott okozni az ellenségnek. Mint ez a hajó is, egészen 1944 augusztus 19.-ig…

S57-8.jpg

Aznap hajnalban az S-57 több más német naszáddal az oldalán tűzharcba keveredett angol hajókkal. A mi hajónk hamar találatot kapott és kigyulladt. A kapitány belátta, hogy nem tudja a sérült hajót megmenteni, így beparancsolta a megmaradt legénységet a mentőcsónakokba és fél 5 körül Dubrovnik-tól kb. 50km-rel északra, a Peljesac félszigeten a part közelében felrobbantatta a hajót.

S57-5.jpg

A roncs jelenleg egy kissé a jobb oldalára dőlve álló pozícióban nyugszik az aljzaton egy enyhe lejtőn. A hajóorr 20, a tat már közel 40 méteren van. A felső fedélzet 26-27 méter mélyen található. A roncs körvonala már 5 méter mélyen jól látszik, tovább ereszkedve a kristálytiszta vízben teljes egészében belátható az egész törzs.

S57-2.jpg

A hajó orrától indulva még majdnem 70 évvel az elsüllyedése után is láthatjuk a két torpedó vető nyílást. A fa borítás már rég „lekopott”, a hajó teste így már egy fém csontvázra hasonlít. A hajó törzse mellett úszva könnyen be lehet nézni így a roncs belsejébe, többek között jól kivehető a gépház és a benne lévő 3 motor maradványai is, vagy például a legénységi szállás is, ez utóbbiba be is lehet úszni. Szép látványt nyújtanak a lila és narancs színű szivacsokkal benőtt alkatrészek, illetve törzs elemek.

S57-4.jpg

A tat is meglepően jó állapotban van, főleg a rajta látható az ég (vagy csak a hőn áhított felszín) felé mutató légvédelmi ágyú, amely mellett sok búvár előszeretettel pózol egy pár kép erejéig. A tat körül pár fém tárgy és eszköz hever a homokban, ezeket is érdemes megvizsgálni közelről. A fedélzete felett visszaúszva láthatunk még két torpedót is a fedélzethez rögzítve. A roncs védett „területnek” számít, így csak engedéllyel rendelkező helyi búvárral vagy búvárbázissal lehet rajta merülni.

piefkétől érkezett az alábbi pontosítás:

A Szent Istvánt egy olasz tervezésű-gyártású torpedóvető motorcsónak, a MAS-15 süllyesztette el. (Link, fotók itt: wwimodeller.co.nz/category/walkarounds/3-sea-war/page/2/ - az utolsó képen, egy tablón, maga a Szent István elsüllyesztése is látható.) A MAS osztályú hajók, mint írtam, motorcsónakok voltak, tehát nem tartoztak a naszád-hajóosztályba, sőt: az egyes bevetésekkor éppen egy-egy "igazi" naszád vontatta a MAS-okat a bevetési cél közeléig. Ennek oka a MAS-ok rövid hatótávolsága volt: csak kevés üzemanyagot tudtak magukkal vinni a kis, könnyű motorcsónakok.

S57-7.jpg

Még egy kép, egy vázlat a hajó felépítéséről, majd alatta egy videó is látható:

S57-1.jpg

S57-10.jpg

1 komment

Címkék: Horvátország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr935316755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

piefke 2013.05.25. 13:59:24

"...A csupán 32 méter hosszú és 5 méter széles hajóval megegyező típusú naszád süllyesztette el a Szt. István csatahajót is..." - Na, nem!

A Szent Istvánt egy olasz tervezésű-gyártású torpedóvető motorcsónak, a MAS-15 süllyesztette el. (Link, fotók itt: wwimodeller.co.nz/category/walkarounds/3-sea-war/page/2/ - az utolsó képen, egy tablón, maga a Szent István elsüllyesztése is látható.) A MAS osztályú hajók, mint írtam, motorcsónakok voltak, tehát nem tartoztak a naszád-hajóosztályba, sőt: az egyes bevetésekkor éppen egy-egy "igazi" naszád vontatta a MAS-okat a bevetési cél közeléig. Ennek oka a MAS-ok rövid hatótávolsága volt: csak kevés üzemanyagot tudtak magukkal vinni a kis, könnyű motorcsónakok.