És most vissza a híres Coron bay-be! A II. VH alatt – mint már a 17. és az 57. posztban megírtam – a szövetséges légierő pusztító támadásainak eredménye képpen rengeteg japán hajó alussza örök álmát a Fülöp-szigetek ezernyi szigeteinek partjai mellett. Most, a térséget érintő harmadik utazásunk alkalmából meglátogatjuk közülük a híres Olympia Maru hajó roncsát.
Egy kis történelem: Az Olympia Maru-t és testvér hajóját, a Columbia Maru-t 1927-ben, a Japánban, Nagasaki kikötővárosában a Mitsubishi Dockyard & Engineering Works hajógyárban gyártották és eresztették vízbe. A dízelmotorokkal ellátott teherszállító hajó eleinte békés célokat szolgált, de a háború elején már hadiszállításokat végzett az anyaország és a megszállt területek között.
Amikor Coron Bay-nél 1944. Szeptember 24-én a hatalmas szövetséges légierő megvillant az égen és lecsapott az ott horgonyzó számtalan hajóra, az Olympia-t csak a negyedik rá támadó repülő találta el, de az telitalálat volt, a hajót hatalmas robbanás rázta meg és süllyedt el a Coron Bay öböl vizében, Palawan-nál, közel Busuanga szigethez.
Meg kell említeni, hogy a hajó azonosítása körül nagy a zavar a mátrixban, ugyanis többször más hajóval, főleg az Ekkai Maru-val keverik a roncsot, de az a manilai öbölben nyugszik. Az interneten többször is egy a jobb oldalára dőlt roncsot neveznek Olympia Maru-nak, de bebizonyosodott, hogy az nem a mai célpontunk…
A nagy méretű,
A fedélzetet a még mindig jó állapotban lévő korlát szegélyezi, melyekre – csakúgy, mint a roncs szinte minden „kinti” pontjára – rendkívül színes koralvilág telepedett. Ha elúszunk az árbocok mellett, láthatjuk, hogy a fedélzeti felépítmény és a híd összeomlott, már veszélyes feladat oda bemerészkedni.
A hajóorr felé úszva megcsodálhatjuk a jó állapotban megmaradt törzset, a raktár nyílásokat majd az első rakteret, ahova könnyű beúszni. A roncs ezen részének belsejében még mindig sok felismerhető alkatrészbe, felszerelési tárgyba és kábelkötegekbe lehet botlani.
Visszaúszva az árbocok között a hajó hátsó szekciója fele a híd romjai után található a 3-as és 4-es raktér, amibe szintén könnyen be lehet úszni, a benti terület egyáltalán nem szűk, sok a rés. Itt látható sok hordó, illetve szintén számtalan tárgy, üvegpalack. Kétségkívül a leglátványosabb része is itt található a roncsnak, ez a raktár, amely még mindig ráccsal körbevéve őrzi kincseit.
A tat is egyben van, itt is van még egy raktér, amelyen keresztül úszva a tatnál lyukadunk ki. A fedélzet felett visszatérve az árbocokhoz még egyszer meg lehet csodálni ezt a kb. hetven éve örökre megpihent hatalmas zátonyt.
További merülési információkért, illetve képekért és videóért kattints az alábbi képre!
Click on the picture below for more pictures, movie or information of diving on the wreck:
Egy érdekes videó a roncs belsejéről: