HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

83. Donator - Franciaország

2013.07.26. 14:49 booware

donator3.jpgVisszatérve a Földközi tenger nyugati szegletéhez most meglátogatunk egy viszonylag fiatal korában eltávozott (illetve elmerült) roncsot, amely igazán peches volt, mert hónapokkal a II. VH után egy – még évekkel korábban lerakott – akna okozta a pusztulását. Mostani úti célunk a Donator hajó roncsa.

donator6.jpg

Egy kis történelem: A hajó 1931-ben épült és került vízre a norvégiai Holz Worksted A-S hajógyárban Bergen-ben. A 78 méter hosszú és 12 méter széles hajó 1933-ban francia tulajdonba került, az Antillák és Franciaország között szállította a hatalmas banán szállítmányokat. Közvetlenül a háború előtt algériai tulajdonba került, ekkor kapta a „Prosper Schiaffino” nevet is.

donator11.jpg

A végzetes napon Algéria fővárosából Algír-ból egy nagy szállítmány borral hajózott Franciaország felé a hivatalosan még nem teljesen aknamentesített Földközi tengeren 1945 November 10-én, amikor kora délután – miközben délről kerülte a Porquerolles szigetet – a hajó aknára futott a nagy szélben. A Donator orr része szinte leszakadt, és mivel a víz gyorsan elöntötte a fedélzetet, a hajó gyorsan elsüllyedt. A 29 főnyi legénységből szerencsére csak 2 tengerész veszett oda, a többiek megúszták.

donator10.jpg

A roncs nagyon mélyen, 51 méter mélyen áll kissé jobb oldalára dőlve a homokos aljzaton, a tat van itt a legmélyebben, az orr rész (illetve a maradványa) „csak” 48 méteren van. Mivel az áramlat itt néha erős, a merülést jól meg kell tervezni, mert veszélyessé is válhat. Vízben ereszkedve célszerű megállni 20-25 méteren, így teljes egészében látható az egykori teherhajó.

donator12.jpg

Az árboc sokáig dacolt a természettel, míg végül 2000 körül megadta magát és a fedélzetre dőlt. A tat felöl kezdve a roncs felfedezését, először célszerű megnézni a hatalmas hajócsavart. A tatra úszva a hátsó felépítmény jön, majd a híd következik, illetve a híd nem következik, mert már sajnos nincs nagyon meg. Csak pár fém felépítmény darab maradt meg, itt könnyen be lehet hatolni a roncs hátsó szekciójába, és meg lehet csodálni a gépészetet is.

donator5.jpg

A hajóorr felé haladva folyosókon keresztül úszva el lehet jutni a kémény maradványához, majd a felépítmény egy részén be lehet úszni a rendkívül kicsi konyhába is. Ezen a részen található a roncs híres látnivalója, a gyönyörű kormánykerék is. A fedélzet felett továbbra is az orr felé haladva egy fedélzeti ágyút is megcsodálhatunk. Be lehet úszni az elülső raktérbe is, itt már sok a deformálódott fémlemez, illetve alkatrész.

donator9.jpg

A hajó orrán látszik a rombolás nagysága, ez a rész mint már írtam, szinte leszakadt és el is fordult a törzshöz képest. Itt nagyon vigyázzunk bármilyen megközelítéssel, mert ez a rész eléggé kaotikus.

donator2.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr225427667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.