HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

86. Blue Belt - Szudán

2013.08.11. 19:52 booware

blueB10.jpgMint már tudjuk, a Vörös tenger kifogyhatatlan a „normál” búvárok által látogatható hajóroncsokból, mivel sok a víz alatt megbúvó nagy és veszélyes zátony, ráadásul az emberi szem, illetve a technika is sokat tévedett az elmúlt pár száz évben. Mai úti célunk is egy ilyen, egyébként teljesen megmagyarázhatatlan tévedés áldozata. Jelenlegi célpontunk a Blue Belt teherszállító hajó hatalmas roncsa.

blueB11.jpg

Egy kis történelem: a nagy, 104 méter hosszú és 14 méter széles teherszállító hajót 1950-ben, a németországi Kiel város Howaldtswerke A. G. hajógyárban építették. Azt, hogy mit csinált a hajó 27 év alatt, nem tudjuk, valószínűleg jött-ment a világ kikötői között, és tette békésen a dolgát. Ez egészen 1977. decemberéig tartott.

blueB8.jpg

December 2.-án, a már szaud-arábiai zászló alatt közlekedő Blue Belt 181 személyautóval, 6 kamionnal, illetve különböző alkatrészekkel megpakolva Jeddah-ból Szudán fővárosába, Port Sudan-ba tartott, amikor úti céljától 75km-re északra belerohant, illetve fennakadt a Sha’b Suadi zátonyon. A kérdés csupán az, hogy mit keresett a kereskedelmi útvonalaktól több mérföldre a teherszállító hajó… 4 napon keresztül próbálták megmenteni, még az összes kamiont és pár személyautót is betolták a vízbe, de ez sem segített. December 6.-án a Blue Belt átfordul, és belecsúszott a vízbe.

blueB7.jpg

A hajó nem érte el hála Istennek az aljzatot, mert akkor soha nem látnánk viszont. Ezzel szemben a zátony oldalán maradt a „feje tetején” úgy, hogy az orra 12 méter mélyen van, a hajócsavar pedig kb. 90 méteren. A zátony alatt található egy kisebb is, így a roncs alatt a két zátony között át lehet úszni kb. 40 méteres mélységben és meg lehet csodálni a fejünk felett lévő felfordult hajó belsejét is.

blueB2.jpg

Ezen a ponton szoktak visszafordulni a búvárok, hogy megkezdjék visszaútjukat a zátony mellett. A beúszás nem nagyon javasolt, mivel nincs mesterséges fény, könnyen elveszítheti a tájékozódó képességét a raktéren túl az ember. Aki bátor, képzett és megfelelő felszereléssel rendelkezik, a felső fedélzeti szinten keresztül fel tud úszni a hajó belsejében egészen a hajóorrig.

blueB6.jpg

A roncs, mivel felborult, nem túl érdekes, csak egy – lágy korallal szépen benőtt - hajótörzs az elején egy nagy réssel (itt szakította fel a zátony a törzset). A roncs oldalán fekszik a kidőlt árbocok egyike is, és még pár, eredetileg a törzshöz tartozó fémtárgy, illetve lemez. Az egyik horgony még a helyén van, ez is szép, de nem egyedi…

blueB12.jpg

Ezzel szemben ez a roncs szinte világhírű… Hogy miért? A válaszról az anno kétségbeesett küzdelmet vívó legénység gondoskodott. A roncs körül rengetek, a tenger által már kissé megkoptatott autó és kamion található. Úgy is mondhatnám, hogy a hajó körül, alatt, oldalán, sőt, még a pereme alá szorulva is látható autó, illetve kamion roncs.

blueB5.jpg

A búvárok ne hagyják magukat megtéveszteni, mivel itt gyakran előfordulhat az, hogy ami 10 méterről korallal benőtt buckának tűnik, arról 3 méterről kiderül, hogy anno autó volt, itt-ott előtűnik egy még épségben maradt kormány, lámpa vagy ütköző… Sok gépjármű már felismerhetetlen, de a hajóban még láthatunk párat közülük, amelyek szinte teljes épségben maradtak meg. Ilyen pl. egy sárga Toyota kisteherautó is.

blueB13.jpg

A roncs körül sok abroncsot lehet látni, azok hajdanán egy-egy autóhoz tartoztak, főleg a kamionoké látható jól már messziről is. Több esetben is meg lehetett állapítani a gépjárművek típusát is, és mivel közülük több Toyota volt, így a roncsot Blue Belt mellett Toyota roncsként is szokták nevezni.

blueB1.jpg

2 komment

Címkék: Szudán

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr415456540

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

murray 2013.08.12. 11:47:59

felhoznák onnan a toyotákat sztem másodikra beindulnának..:-)