HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

102. HMCS Yukon - USA

2013.11.28. 21:35 booware

YUKON1.JPGMost egy hatalmasat ugrunk térben, és pár ezer kilométerrel arrébb meglátogatjuk Észak-Amerika nyugati partját, ahol számos érdekes célpont közül most az egyik legnagyobbat és egyben legveszélyesebbet vesszük górcső alá. Élete során a hadihajó egy életet sem oltott ki, ezzel szemben már mint mesterséges zátony 5 búvár halálában is közrejátszott a roncs. Mai célpontunk a HMCS Yukon.

Yukon.jpg

Egy kis történelem: A HMCS (Őfelsége kanadai hajója – Her Majesty’s Canadian Ship) Yukon romboló 1961-ben a kanadai Vancouver „Burrard Drydock Co. hajógyárában épült meg. Mint a Csendes-óceáni flotta tagja hadi cselekményben nem, ezzel szemben sok közös gyakorlatban vett rész. Sok eseménytelen év után lassan öreggé és egyúttal feleslegessé vált, így 1993-ban leszerelték és eladták az amerikai San Diego-i Ocean Foundation-nak, amely mesterséges zátonyként elsüllyesztette San Diego mellett, a Mission öbölben 2000-ben.

YUKON2.jpg

A roncs a gondos előkészületek ellenére a jobb oldalára dőlve érte el a tenger fenekét 30 méteres mélységben. Méretei tekintélyt parancsolnak: 111 méter hosszú és 13 méter széles, így a térség főbb búvár attrakciójaként sok búvárt vonz a roncs. A roncs nagy, belül zegzugos, kevés a rés rajta, így természetes fény sem jut be. Ennek és a talán kissé változékony viszonyoknak eredménye az, hogy több búvár is végzetes balesetet szenvedett a roncsnál, tapasztalatlan és tapasztalt kalandvágyók vegyesen.

YUKON4.jpgJó időben a látási viszonyok bőven megfelelőek, ilyenkor 10-15 méterre is el lehet látni a roncs körül. Az ereszkedés legtöbbször a Yukon orrához vezet. Már itt lehet látni pár nyílást, amely kis fényt juttat a törzsbe. Egyből észre lehet venni, hogy a roncs nagyon színes: tengeri csillagok, fehér és sokszínű növények és állatok tapadtak a roncshoz. Néha a halakon kívül pár játékos kedvű fóka is csatlakozik a búvárokhoz egy kis fogócska erejéig.

YUKON5.jpg

Az orrnál bebújva a törzsbe lehet látni egy (illetve mindét oldalon volt, de az egyiket eltakarta az aljzat) delfin alakú nyílást, mely a napfényben szép látvány. A híd felé úszva egyből meglátjuk a híres löveg párt. Itt általában sok kép készül… A fedélzetet követve következik a híd, „kocka” alakja messziről kivehető szokásos apró ablakaival. Már a híd előtt emléktáblával találkozunk, sajnos több is van ezen a részen.

YUKON8.jpg

A híd bent tágas, közepén két állvány trónol a teremben. A sok napfénytől eléggé szép látvány innen bentről a roncs, amelyen még a zöld patina is nagyot dob. Ha már elégszer körbeforgolódtunk itt, akkor jön a kommunikációs torony. Ez a kettes számú látványosság, a sok fehér növény miatt, amely bevonta a tornyot, olyan az egész, mintha hó takarná be teljesen korlátjait.

YUKON10.jpg

A következő állomás a vörös színre váltó kémény, amely jó tájékozódási pont is egyben. Ezt körbejárva alaposan körül lehet nézni, a felépítményhez vezető lépcsők és a mentőcsónak rúdjai szintén érdekes látvány. Mivel a tat már nem annyira érdekes („nincs itt semmi látnivaló…”), így itt szokás visszafordulni és behatolni a roncsba. A lámpa alap, minimum kettő kell biztonsági okokból.

YUKON11.jpg

A roncs törzsébe sok rést vágtak, de így is van pár terület, ahova nem ér el a fény. Bent is van pár látványos rész: kabinok, a WC a porcelán trónokkal, a második szinten található hatalmas gépház és kazánjai, továbbá kissé feljebb a kapitány kabinja. Érdemes folyamatosan ellenőrizni a légnyomást, nehogy feléljük a készletet idő előtt.

YUKON9.jpg

És végül egy a számtalan figyelmeztetés közül, amellyel a minimum haladó végzettségű búvárt a merülés előtt ellátják: …17. pont: Soha ne helyezzen amerikai zászlót a hajóra, ezt a kanadaiak nem szeretik…

YUKON12.jpg

 

8 komment

Címkék: USA

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr155666262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.11.29. 15:17:48

@Elszármazott: mitől lenne his? királynő van már régen, nem?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.29. 15:46:25

Nem t'om, de én valahogy hatalmas parasztságnak tartom, hogy ha valami feleslegessé válik, akkor b@sszuk bele az óceánba, oszt jól van.Értem én, hogy ez így egy jó játék, célpont a búvároknak, de bakker, néhány 10 év és tele lesznek a vizek roncsokkal.Arról nem is beszélve, hogy mennyi sok mérgező cuccot, nehézfémeket, olajat, stb tartalmazhat egy ilyen roncs.(Valahogy nem gondolnám, hogy a sterilitásig pucolják előtte...).Nem beszélve, hogy ennyi sok fém mekkora érték, miért nem vágják szét, olvasztják be, nem értem...De biztos bennem van a hiba.Az meg nem indok, hogy hát, több száz éve is süllyedtek el hajók...Persze, háború, meg időjárás miatt.Azért ez nagyon nem ugyanaz...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.29. 15:48:50

Mondjuk engem nem nagyon érdekelne egy simán csak elsüllyesztett hajó.Ha nincs körülötte valami érdekes, izgalmas történelmi, vagy egyéb mítosz, akkor eszembe nem jutna lemerülni, még ha búvár lennék se...Keresnék inkább valami izgalmasabbat.

magyar bucó 2013.11.29. 16:53:42

@geegee: Mesterséges zátony lesz belőlük, a helyi élőlények remek élőhelye.

magyar bucó 2013.11.29. 16:54:53

"a sok fehér növény"

A sok fehér nem növény, hanem állat.

nemkreten 2013.11.29. 16:55:35

@geegee: Valószínű szétaprítani, és beolvasztani nagyobb költséget jelentene, mint "az óceán jótékony takarásával" eltüntetni.. Osztom véleményed, tényleg nem túlságosan kulturált módja ez a szemét eltüntetésének! Főleg úgy vicces az egész, hogy a legtöbb álszent nyugati állam papol rendszeresen a környezetvédelemről, meg hogy ne csináljon egy ország se szemétlerakókat többek közt az óceánokból se.
Sajnos messze van, mert ha itt lenne a közelben, akkor jó néhány szenvedélyes fémbegyűjtő már miszlikbe aprította volna! :D :D Talán a bátor de mindenre elszánt kisebbség, illetve lassan többség populációja is csökkenést mutatott volna! Talán! :D

Kniight 2013.11.30. 21:04:50

Ezeket a szándékosan elsüllyesztett hajókat teljesen lepucolják, csak a vas/acél váz marad.
A tiszta vasfém nem mérgező. Az ötvözőanyagokról nem tudok nyilatkozni, a króm pl. nem jó dolog.
Zsír, kenőanyag nem marad.
A festéket nem tudom hogy leszedik-e, szerintem nem. De lehet ha leszednék az is ártalmasabb lenne.
Ha meg újraolvasztanák, a kohóban elégve sem biztos hogy "környezetbarát".
Szvsz az úszó műanyag szemétszigetek sokkalta ártalmasabbak.