HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

103. MV Monem - Törökország

2013.12.06. 10:13 booware

monem9.jpgMost újra egy olyan roncs következik, amely sohasem lett volna híres, ha nem kerül a tenger mélyére. Mivel szinte egyáltalán nincs múltja és valószínűleg semmi érdekes nem történt vele normál élete során, így csak a kimondottan szép jelenével tudunk foglalkozni. Törökország egyik nevezetes roncsát, az MV Monem-et látogatjuk meg ez alkalommal.

monem2.jpg

Egy kis történelem: Ez a rész most kissé üresen marad, csak annyit lehet tudni a hajóról, hogy M/V Claus GRIMBART néven szállt vízre 1956-ban a németországi Rendsburg-ban. Hogy mit szállított és hova, azt homály fedi, de azt tudjuk, hogy szír zászló alatt teljesített szolgálatot utoljára. 2004-ben ócskavasnak eladták és szét akarták bontani, de a Monem ellenállt… Útban Aliağa –ba a bontó felé a Monem és az azt vontató hajó viharba került, a vontatókábel elszakadt, mely következtében a Monem nem messze Dalyanköy-től elsüllyedt.

monem8.jpg

A 70 méter hosszú teherszállító hajó kissé a bal oldalára dőlve áll jelenleg is az aljzaton, a legmélyebb pontja a hajócsavarnál van 18 méterre a felszín alatt, a legmagasabb pontja ezzel szemben kb. 10 méteren van. A hajó testét már belepték a vízi népek, de mivel még nem sok időt töltött a tenger fenekén, így minden része, részlete jól kivehető.  A hajállomány is jelentős lett, látszik, hogy pár év alatt rengetek tette át lakhelyét ide, az "új zátonyhoz". A törzs szinte sértetlen, az árbocok, a fedélzet nagy része és a hajócsavar mind a helyén van. Ez utóbbi a hajólapáttal együtt szépen, mondhatni idilli hangulatban félig betemetve pihennek a homokban.

monem5.jpg

A Monem egy érdekes roncs, mivel élőállat szállítására volt kialakítva. Ez az egyedi felépítés egyből észrevehető, amikor az árbocok mellett süllyedve megérkezünk a fedélzethez, ugyanis a hajó nagy területén állatterelő karámok vannak építve. Ez úgy néz ki, mint egy vaskerítésből kialakított útvesztő… A törzs közepén le van engedve egy létra, amellyel az állatokat a fedélzetre terelték anno…

monem4.jpg

A hajóorr a szokásos arcát mutatja, csörlők lánccal, növényekkel, fém darabokkal, ahogy illik. Az orrtól a híd felé haladva felső fedélzeten sok-sok vas terelő felett kell elúszni az árbocok tövei mellett, amíg elérünk a hídig. A híd teljesen üres, viszont tágas, a sok ablaknyílás miatt megfelelő mértékű fény jut be a roncs belső járataihoz is. Belül még érdemes benézni egy-két kabinba, de kb. összesen csak ennyi a benti látnivaló. Ez azért van így, mert a hajót már elsüllyedése előtt tisztára pucolták, kiszereltek belőle minden értékes eszközt, berendezést...

monem1.jpg

A híd alatt húzódik a fedélköz, itt mindkét oldalon egész jól végigúszható folyosó található, célszerű egy teljes kört menni a hajó körül, a kis mélység miatt bőven belefér a merülési időbe. A híd előtt találhatóak a kémények, amely közül egy már kissé bedőlt. A híd tetején egy jó állapotú, korláttal ellátott „terasz” található, rajta két kisebb méretű csörlővel.

monem7.jpg

Mivel középen a fedélzet egy része hiányzik, így könnyen be lehet nézni a rakterekbe is, ahol állattartó részek voltak kialakítva hajdanán. A raktér tágas, szintén jól megvilágított, ami amúgy az egész roncsra jellemző. A látótávolság jónak mondható, 10-15 méter, a víz hőmérséklete a roncsnál nyári időszakban kb 23-24 fok, így a Monem a kezdő kalandorok számára is ideális gyakorlópálya.

monem3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr265678259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.