HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

104. Carthaginian - Hawaii

2013.12.12. 22:18 booware

carth1.jpgMost visszatérünk az amerikai felségvizekre és a 85. posztban bemutatott Sea Tiger után ismét egy érdekes víz alatti látványosságot veszünk górcső alá. Ez a roncs nem az a klasszikus „fogjuk a vasat és dobjuk a tengerbe” féle mesterséges zátony, hanem inkább egy figyelemre méltó turista csalogató látnivaló. Mai célpontunk régi korokat idéző alakja és típusa miatt nagyon népszerű Maui szigetén, így tehát bemutatom én is: mai roncsunk a Cartaginian II.

Carth8.jpg

Egy kis történelem: A Cartaginian Németországban készült 1920-ban. Mivel akkor robbanásszerűen fejlődött a technika, hála Istennek a hajó kihagyta a II. Világháborút. Sok időt töltött a tengeren, mígnem 1973-ban átalakították egy 1870-es években épült angol tengerjáró vitorlás, a Marie Sophie tervei alapján. Ekkor kapta meg fém borítását a törzs, átalakították felépítményeit és a turizmus szolgálatába állt.

Carth11.jpg

Több év szolgálat, majd pár év engedélyeztetés és pucolgatás után 2005 december 15-én Hawaii Maui szigeténél, Lahaina partjai mellett kis ceremónia keretén belül elsüllyesztették kb. 800 méterre egy szép korall kert mellett. A gondos előkészületek meghozták a gyümölcsüket, a hajó tökéletes álló pozícióban ért le a fenékre kb. 28-30 méteres mélységben. A horgonyláncokat a hajó mellé a homokba helyezték, ez is emeli a látvány értékét.

carth4.jpg

A roncs nem nagy, 30 méter hosszú és 3 méter széles, de itt nem a méretben van a szépség, hanem a hajó alakjában, ritkán van lehetősége a búvárnak a régi idők hajóját autentikus környezetben szemrevételeznie. Sajnos a két árboc idővel ledőlt, de sok képpel lehet találkozni még, ahol szépen a test fölé magasodtak… A tatnál egyből a hátsó raktér nyílásával találkozunk, benne elég nagy a rendetlenség, fém lemezek és tárgyak vannak „szétszórva”. Néhol már eltűnt a fedélzet fa része, itt nagy vas rácsot lehet látni.

carth2.jpg

Ha itt bekukkantunk a rácson keresztül, láthatjuk a hajó motorját és egyéb alkatrészét. A tat alatt láthatjuk a kormánylapátot, amely már kissé a homokba van fúródva, de nem takarja el az apró kis hajócsavart. A tathoz visszatérve átúszva a raktér felett a nagynak szintén nem mondható felépítmények jönnek, amelyeket már kikezdett a sós víz, már csak vázuk, néhol tetejük és faluk egy-egy része maradt épségben. Ettől függetlenül még érdemes benézni a roncsba, egy kabin és a kis híd még óvatosan látogatható. Itt is minden felületet zöld növényi burkolat takar, mint a roncs minden pontját.

Carth10.jpg

A felépítmény elejére rádőlt a hátsó árboc, illetve annak egy része, ezt könnyen ki tudjuk kerülni. A fedélzet viszonylag jó állapotban van, de már itt is hiányos pár helyen, de sok deszkalap még a helyén van. A hajó teljes hosszában láthatjuk a korlát maradványait. A törzs jó állapotban van, idáig még sehol sem látható súlyos sérülés, törés rajta.

carth6.jpg

Az orr felé közelítve jön az első raktér, amely egy nagy üres területet jelent. Itt a padlóburkolat nagyon egyben maradt, sehol semmilyen törmelék, mintha valaki rendszeresen takarítaná ezt a tágas termet. Az orrhoz érve megérkeztünk a hajó egyik nevezetes pontjához. Az orr fennmaradt formája még mindig csodás, rengeteg képet lőnek itt a búvárok. A két horgony le van engedve, amely pár méterről nagyon jó keretet ad a hajó első részére visszatekintve látható összképnek.

carth5.jpg

A hajóorrnál célszerű vigyázni, nagyon sok a kötél, acélsodrony, kábel, nem lenne vicces a merülés végén belegabalyodni. A roncsot érdemes a törzs mentén még egyszer körbeúszni, méretei miatt ez nem tart sokáig. Néha ezeket a „sétákat” egy vendég zavarja meg, ugyanis gyakran úszik a roncs közelébe egy turistákat szállító kis tengeralattjáró is, tele érdeklődő arcokkal. 

Carth7.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Hawaii

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr935688988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.