HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

105. Gosei Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

2013.12.23. 08:48 booware

gosei9.jpgMostani bejegyzés alkalmával visszatérünk a Csendes-óceán egy kis szigetcsoportjához, ahol a II. VH. egyik legádázabb csatái zajlottak és ennek nyomán itt jött létre ezen szörnyű háború egyik legnagyobb és legnépesebb hajó és repülőgép temetője. Mai célpontunk is rosszkor volt rossz helyen és lett e víz alatti látványosság része hetven évvel ezelőtt. Járjuk körül közelebbről a japán Gosei Maru hajóroncsot.

gosei2.jpg

Egy kis történelem: A nevezett 86 méter hosszú teherhajót a japán Tsuromi Iron Works Dockyard hajógyárban készült 1937-ben. A part menti kereskedés vérkeringésében töltött néhány év után a háború közeledtével besorozták, és mint hadi utánpótlás szállító teherhajó szolgálta Japán világuralmi törekvéseit. A háború vége felé a Truk (Chuuk) Lagúnához vitte sorsa, és itt is ért véget rövid élete.

gosei11.jpg

A híres Hailstone hadművelet mint egy tomboló vihar csapott le Mikorónézia egy, azóta híressé vált területén, a Truk Lagúna partjainál horgonyzó, sebeiket nyalogató ellenséges hadiflottára. A több hullámban véghezvitt légicsapások során a japán tengeri flotta jelentős része veszett oda az 1944. Február 17.i napon is, ezek egyike volt a Gosei Maru is, amely éppen dugig volt pakolva torpedóval és különböző robbanó anyagokkal.

gosei10.jpg

A hajó csak egy találatot kapott, de szinte azonnal elsüllyedt a part közelében. A pozíció, amit felvett, eléggé egyedire sikeredett, hiszen egy lejtőn állt meg úgy, hogy a tat már a felszínről is jól látható, csupán 4 méter mélyen van, ezzel szemben a hajóorr már 32 méteren ért „földet” az aljzaton. Ezt a roncsot igazán kellemes körülmények között lehet megszemlélni, hála a viszonylag kis mélységnek, a kellemes vízhőmérsékletnek (23-25 fok) és a jó látótávolságnak.

gosei15.jpg

1976-os évben és 1977 tavaszán baljós árnyék vetült az idilli környezetre, hiszen az addig szinte elfeledett roncs hírtelen életjeleket adott magáról, méghozzá nem is akármilyet: több robbanás is bekövetkezett a mélyben, amikor a sós víz beindított bizonyos folyamatokat a hajó belsejében nyugvó torpedókban és közülük több is felrobbant. Szerencsére az ijedségen kívül senkinek nem esett baja, viszont a nagyobb bajt megelőzendő 1977 áprilisában több irányított robbantással hatástalanították a lent rejtőző veszélyes rakományt.

gosei2_1.jpg

A merülést természetesen célszerű a tatnál kezdeni, ahol már a vízbeérkezés után egyből láthatóvá válik a hajó hátsó szekciója, ahogy lebukik a mélybe. A bal oldalra dőlt hajó kormánylapátját és hajócsavarját pillanthatjuk meg először, ezeket szép színes növények és állatok vették már birtokba. Tovább úszva elérünk a tathoz, ahol a hátsó rész falainak vázával és a mentőcsónakokat tartó rudak maradványaival találkozunk.

gosei4.jpg

A felépítmények felé úszva először a még a helyén álló árbocot úszhatjuk körül, majd lassan ereszkedve követve a roncs törzsét a középső részen található raktereken nézhetjük át. Ez a rész több okból is érdekes, itt a törzsön több nyílás található, a hajó belsejébe innen könnyen be tudunk jutni. A robbanások miatt itt sok deformált, éles fémtárgy is az utunkba kerülhet.

A hajó belseje sok „kincset rejt”, ilyen például a legénységi részleg mellékhelysége, a konyha épségben megmaradt sparhelltja, a gépészethez tartozó csövek, tengelyek, melyek egy része már a kb 20cm-es iszapréteg alatt pihen. De itt, a két raktér közös, tágas termében lehet találni hordókat, továbbá torpedókat és lövegeket is, amelyek még vészjóslóan fekszenek egymás hegyén-hátán. Itt megfelelőek a fényviszonyok, a terület tág, így egyszerre több búvári is beúszhat probléma mentesen.

gosei12.jpg

Tovább haladva az orr felé a felépítmények és a híd maradványa következik. Itt már csak a fém váz maradt meg, a falak már eltűntek sok helyen, így könnyen lehet tájékozódni, itt is elég terület áll rendelkezése nézelődni. Néhány fém lámpát, több üvegpalackot, számos porcelán csészét pillanthatunk meg ezen a részen, és az sem kivárt, hogy még érintetlen emberi csontok is előtűnnek az iszap alól.

gosei13.jpg

A második árboc után jön a hajóorr, amely jól egyben maradt, a jobb oldali horgony még a helyén pihen. Megkerülve azt lassan el lehet kezdeni az emelkedést a törzs mellett, illetve újra a fedélzet felett / mellett. A roncs felső részétől kb. 30-40 méterre látható a homokban pár torpedó szétszórva.

gosei3.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Mikronézia

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr735705275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.