HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

107. Satil - Izrael

2014.01.07. 22:50 booware

Satil1.jpgMai roncsunk igazán kemény első napokat tudhat maga mögött, hiszen kalandos úton került a hajógyárból a megrendelőhöz. A Vörös-tenger keleti csücskében az Aquaba-i öböl Izraeli oldalán nyugszik a Satil (régi nevén Achi Sufa) roncsa, amelyet 25 év kemény szolgálat után a búvárok kedvéért süllyesztettek a tenger fenekére, hogy azon a területen is megpezsdítsék a búvárturizmust.

Satil11.jpg

Egy kis történelem: A hajót négy másik hasonló típusú hadihajóval együtt izraeli megrendelésre gyártották le 1969-ben a franciaországi Sharburg egyik hajógyárában. Az átadás előtt azonban kitört a 6 napos háború Izrael és Egyiptom között, így a francia kormány embargót jelentett be Izrael ellen és visszatartotta a hajókat. A megrendelőnek azonban a zavaros közel-keleti helyzet miatt nagy szüksége volt rájuk, így egy speciális különítményt küldött a hajók kiszabadítására.

Satil3.jpg

Ez a különítmény sikeresen kiszabadította mind az öt hajót és a francia flottával a nyakában vívott gyorsasági versenyt a Földközi-tengeren keresztül, míg végül megérkezett Izraelbe. A viharos „karrier kezdet” után a Satil 25 évig az izraeli vizeken járőrözött folyamatosan, majd leszerelték és 1994-ben Eliat partjához közel elsüllyesztették.

Satil4.jpeg

A hajó 25 méter mélyen áll az aljzaton, legmagasabb pontja 12 méteres mélységben található. Mivel az idő még nem kezdte ki, a törzs és a felépítmény nagyon jó állapotban van. A látótávolság általában jónak mondható, 10-15 méter is lehet. A víz hőmérséklete áprilistól-novemberig kifejezetten kellemes, 23-25 fok is lehet a roncsnál. Az ideálisnak mondható körülmények miatt a roncsot a kezdők is meglátogathatják.

Satil2.jpg

A merülések általában a Village Beach partjáról indulnak és egy viszonylag rövid úszkálás után már a roncs hoz is érhetünk. Ezen rövid táv alatt megcsodálhatunk számos nagy, kiterjedt korall-t többféle színben. Ez még sokszínűbbé teszi a merülést. Az orr kb. 18 méteren van. Mivel le van teljesen burkolva, így a hajó első része kissé egyhangú.

Satil8.jpg

A hajó közepe felé haladva megtaláljuk a fedélzeti ágyúk helyét, itt már a résen keresztül be lehet jutni a roncsba. Egy szűk járaton keresztül a hídba is be tudunk úszni, fény van elég. A fedélzet felett a híd kezdődik, elsőként az irányító terem található, ide is be lehet jutni, de ez is – mint az egész hajó – eléggé kicsi, ennek ellenére több búvár is meg tud bent biztonságosan fordulni.

Satil7.jpg

A híd egy elég magas komplexum, belül tágas, sok fény jut be az ablaknyílásokon keresztül. Pár kis kabin mellett a kapitányi szék a fő attrakció, ezen kívül sok fém alkatrész és kábel is fellelhető a termek romjai között. A padlólemezeket számos helyen felszedték, hogy a hajó belsejét is be lehessen jól világítani. Sok helyen találhatunk a gépészethez tartozó tengelyeket, csöveket.

Satil6.jpg

A híd mögött, közvetlenül a tat előtt be lehet újra jutni a roncsba, itt a legérdekesebb látnivaló a két teljesen kibelezett gépterem, amely egy ajtóval van elválasztva. Itt – igaz, hogy a motorokat kivették – sok gépészeti alkatrész maradt meg látnivalónak. Az egész roncs összességében nem nagy, de nagyon emlékezetes élményt nyújt annak, aki alaposan felfedezi.

Satil10.jpg

3 komment

Címkék: Izrael

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr875745552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kekeckokec 2014.01.08. 16:30:18

Sharburg= Cherbourg.
..."megtaláljuk a fedélzeti ágyuk helyét"
Mi ez, valami hotel? A fegyverzet ágyú névre hallgat..
....Egy szűk járaton keresztül a hídba is be tudunk úszni"
Kormányállás.Híd a Petőfi-híd, például.
Hajón nem motor, hanem főgép van.

mikka 2014.01.08. 17:57:16

@Kekeckokec:

ne kötözködj, a héber az anyanyelve