HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

108. Persier - Anglia

2014.01.16. 22:26 booware

Presier2.jpgAnglia partjaihoz visszatérve most körbejárunk egy szép roncsot, melynek elsüllyedése nem a szokásos módon ment végbe. Mint megannyi hajó a II. VH során, a Persier is torpedótalálatot kapott, mely során az összes gép leállt, a legénység gyorsan mentőcsónakokba pattant és sikeresen eltávolodott az éppen a tenger fenekére süllyedő hajótól. Idáig szokványos a történet, utána azonban egyedivé válik. Ismerkedjünk meg a Persier roncsával és történetével.

Presier8.jpg

Egy kis történelem: Az 1918-ban az angliai Northumberland hajógyárában épült teherszállító hajó angol, majd belga zászló alatt hajózott. Élete során főleg angol és nyugat-európai kikötők között ingázott, a II. VH-ban már felfegyverezve jött-ment ugyanott. Csakúgy, mint az utolsó útján…

Presier9.jpg

1945 február 11.-én Cardiff-ból tartott Antwerpen kikötőjébe élelmiszerrel megrakodva, amikor Eddystone magasságában érte a torpedótalálat. A legénység teljes létszámban a mentőcsónakokban kuksolva hirtelen azt látta, hogy a hajócsavarok újra beindulnak és a monstrum elindult feléjük. A Persier keresztülvágott a menekülők apró flottáján és két csónakot is maga alá gyűrt, mely során 20 tengerész vesztette életét. A sebzett hajó ezután közepes tempóban beleveszett az éjszakába…

Presier8_1.jpg

Egészen 1960-ig senki nem tudta, hogy hol a hajó, amíg búvárok rá nem leltek a roncsára Plymouth közelében 10 mérföldre attól a ponttól, ahol utoljára látták. A 125 méter hosszú és 16 méter széles Persier a bal oldalára dőlve nyugszik 31 méteres mélységben az aljzaton. A zord körülményeknek hála a hajó törzse már beszakadt, több helyen összeomlott, darabjai kissé szétszóródtak a fenéken.

Presier3.jpg

Merülés elején, amikor a roncshoz ér a búvár első látásra csak egy nagy halom fémet lehet látni, melyen néhol vékony, máshol vastag zöld patina alakult ki az évtizedek alatt. A roncs részei nehezen felismerhetőek első alkalommal. A látótávolság általában jó (10-13 méter), mivel a Persier egy viszonylag nyugodt öbölben fekszik. A hajó törzs lemezei mindenhol megtalálhatóak, rengeteg alkatrész és cső fekszik a homokban.

Presier6.jpgEttől függetlenül néhány része jól felismerhető. Ilyen például a tat, amely szinte egy ép darabban található a roncs végén a kormánylapáttal együtt. A roncsmező felett úszva látható, hogy a törzs egy része a hajó néhai alján elég hosszan még egyben van, ez „mesterséges barlangot” képezve borul rá a többi részre. Ebbe a 10 méter hosszú részbe be lehet úszni, mivel itt meglepően jó állapotban maradt meg néhány folyosó. A törmelékek alatt, illetve között itt látható a hátsó főárboc.

Presier5.jpg

A törzs közepe felé haladva rengetek néhai alkatrész köszön vissza a vízi „vastelepből”, láncok, fedélzeti merevítő gerendák, néhány cső, melyeken még jól kivehetőek a csapok is. A törzs közepén a roncs legjellegzetesebb része található: a két nagy és egy kisebb gőzkazán. Ezek szinte teljesen sértetlenek, jó tájékozódási pontot nyújtanak a kalandozó búvárnak. 

Presier10.jpg

A hajó orra irányában folytatódik a szokásos kép, fémlemezek és alkatrész darabok követik egymást. Az egyetlen eltérő dolog a törzsből kifele a homokba dőlt első árboc, amely itt nincs a romok alatt, így egész jól körbejárható. Az orr előtt egy jó nagy csörlő bukkan elő, majd az orr szintén összeomlott alakjának látványával búcsúzik a roncs…

Presier7.jpg

4 komment

Címkék: Anglia

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr405761958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OkoskaTo:rp 2014.01.17. 11:36:02

Én kicsit másképp olvastam a történetet.

A torpedótalálat után balra kezdett dőlni a hajótest, és az orránál süllyedni, ezért kezdték meg a hajó elhagyását. Az egyik mentőcsónakon átcsapott a víz, a másikat pedig a még forgó hajócsavar szívta be. Egy ekkora tömeg ugyanis nem áll meg tikkre, hiába állnak le a motorok.
A legénység kimentése után a hajótestet vonatóra fogták (így került ilyen messzire a találat helyétől), de végül még kikötőbe érés előtt elsüllyedt.

Szóval az írással szemben nem maguktól beindultak az egyszer már leállt gépek, hogy aztán süllyedő állapotban, Elveszett Cirkáló módjára magától haladjon még tíz mérföldet.

vernarancs 2014.01.17. 17:14:01

Ja, jo kis fantazialas. A dizel nem indul be csak ugy magatol.

Baszkikám 2014.01.18. 07:29:54

@vernarancs: Minek a dízelhajtású hajóba gőzkazán? :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2014.01.18. 08:02:32

UFÓk keze volt ebben is mint a nagy New York-i áramszünetben!!!