HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

110. Liban - Franciaország

2014.01.31. 23:26 booware

LIBAN4.jpgFranciaország hosszú partszakaszai bővelkednek könnyen merülhető hajóroncsokban, mivel ezen régió is az intenzív kereskedő, illetve háborús övezetek közé tartozik. Mai célpontunk ezzel szemben egy fatális baleset következtében kerül a tenger mélyére, mely során sajnos 100 ember vesztette életét. Nézzük meg a több mint száz éve Marseille közelében nyugvó Liban hajó roncsát.

LIBAN7.jpg

Egy kis történelem: A Liban-t a skóciai Glasgow városának Napier & Son hajógyárában építették 1882-ben. A francia zászló alatt hajózó személy és teherszállító gőzhajó az első pár évében Kínáig és Madagaszkárig is elhajózott, majd a századforduló előtt Korzika és Marseille között vitte az utasokat, pont úgy, mint az utolsó útján…

LIBAN1.jpg

Ez az utolsó út tragikusra sikeredett. 1903. június 7.-én a Liban Marseille-ből tartott Korzikára, amikor a Maire sziget egyik nagy zátonyának takarásában nem látta a Toulouse-ból nyugatra tartó L’Insulaire-t, és ez utóbbi teljes sebességgel belerohant a Liban-ba, végzetes sérülést okozva azon. A Liban kapitánya még a part felé kormányoztatta a hajót, de az rövidesen elsüllyedt. A halálos áldozatok számát 100 főben becsülték meg, de a pontos számot senki nem tudja, mivel sokan jegy nélkül voltak a fedélzeten.

LIBAN3.jpg

A 91 méter hosszú és 11 méter széles háromárbocos a lejtős aljzaton 36 méter mélyen pihen, legmagasabb pontja jelenleg 28 méteren van. Ez azonban nem volt mindig így, sokáig a felszín fölé magasodott a hajó két árboca. A hatvanas években az új technikát próbálgatva az elsők között itt merültek könnyűbúvárok. Jelenleg a régió legkedveltebb célpontja a roncsbúvároknak, mivel az még mindig sok érdekes részét mutatja a kalandoroknak.

LIBAN9.jpg

A roncs a jobb oldalára dőlve fekszik az aljzaton. A látótávolság nagyon jó, kb. 15-20 méter, nyári időszakban a víz is kellemes lesz (21-23 fok), így a merülés nem számít különösen komplikáltnak. A roncshoz érve egyből könnyen észre lehet venni, hogy az idő jól végezte a dolgát, mivel a Liban már eléggé megrogyott. A tat a süllyedés következtében szinte egyből leszakadt,  most is csak egy kis törmelékmező köti össze a roncsolódott törzzsel.

LIBAN8.jpg

A hátsó árbocot könnyű szerrel megtaláljuk a törzs mellett miközben a hajó orra felé vesszük az irányt. A hátsó rész szinte csak lemezek és vasdarabok kupaca, az ütközés erejét jól mutatja, hogy ez a rész szinte megsemmisült. A kupac után könnyen ki lehet szúrni a hatalmas gőzkazánokat, melyek idővel „kiszabadultak” a törzsből. Itt nyugszik a főárboc, amely szintén a törzs mellett fekszik. 

LIBAN5.jpg

Ezen a részen a Liban teste már jobb állapotban van, mint hátul. A felépítmények és a kormányállás falai és teteje már a múlté, így itt mind a fedélzeti szintet, mind az alatta meghúzódó szintet is könnyen be lehet járni. A terület tágas, sok a természetes napfény, ezért a beúszás nem minősül veszélyes vállalkozásnak. Innen továbbúszva a hajóorr felé még láthatóak a rakterek nyílásai, melyben egykor sok-sok postai küldemény volt bezsákolva.

LIBAN11.jpg

Az orr is viszonylag jó állapotban van, előtte található a „szokásos” horgonylánc csörlő, melyet a roncs többi pontjával együtt kis mértékben már bekebelezett az élővilág. Itt még mindig a helyükön állnak a jellegzetesen görbe és már üresen ácsorgó mentőcsónaktartó rudak. 

A L'Insulaire az ütközés után "épségben" eljutott Marseille kikötőjébe: 

LIBAN12.jpg

2 komment

Címkék: Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr65792270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zbzbzb 2014.02.02. 03:25:56

"Ezredforduló" - talán századfordulót akartál írni? Egyébként ez is jó, érdekes cikk lett.

booware 2014.02.05. 21:22:35

@zbzbzb: Jogos, javítottam! Köszi.