HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

111. Kinghorn - Kanada

2014.02.11. 21:32 booware

Kinghorn1.jpgKanada szerencsés országnak mondható, legalábbis hajóroncsok területén biztosan. Ezer kilométernyi part, ahol mind az óceánt, mind hatalmas tavakat átszelő hajóútvonalakon sok-sok hajó járt szerencsétlenül. Ezek közül számos roncs sekélyebb vizekben nyugszik, így – szerencse a szerencsétlenségben – kíváncsi búvárok is könnyen „újra felfedezhetik”. Egy ilyen történelmi emlékmű az 1800-as évek végén elsüllyedt Kinghorn is.

Kinghorn5.jpg

Egy kis történelem: A Kinghorn teherszállító bárkát gabonaszállításra tervezték és építették meg Montreal-ban 1872-ben. A hajó a Szent Lőrinc folyón és az Ontario tavon (nálunk ez már tenger lenne) vitorlázott és főleg búzát hozott-vitt Montreal és a nyugati települések között. Egészen addig, amíg egy vihar derékba nem törte a karrierjét.

Kinghorn6.jpg

1897. április 26-án éjszaka hajnalban nagy vihar tombolt Rockport környékén. A viharban a vitorlás menedéket keresve az éj leple alatt majdnem eljutott a kikötőig, de attól nem messze a tomboló elemek hajnalban a szikláknak lökték, így a Kinghorn Boldt Castle és Alexandria Bay között elsüllyedt és csak 1996-ban „akadtak” rá újra. Mivel az Ontario tó vize jobban konzervál, mint például a Michigan tó, így a roncs a több mint 100 év ellenére is nagyon látványos állapotban van.

Kinghorn11.jpg

A roncs kb. 30 méter mélyen fekszik, illetve áll az aljzaton. Mivel áramlatok nem rontják a látási viszonyokat annak ellenére, hogy egy folyóról van szó, így viszonylag remek kirándulás a roncs megtekintése. Egyedül a hideg víz jelenthet gondot, de erre már kitalálták régen a száraz ruhát. A roncshoz a víz felszínén lebegő bójáktól induló kötél mellett a legkönnyebb leereszkedni és már 10 méter körül látni lehet a Kinghorn fokozatosan körvonalazó kontúrját.

Kinghorn2.jpg

A 40 méter hosszú és 7,5 méter széles Kinghorn, - más írásos emlékek szerint King’s Horn, Kingshorn, King Horn, illetve Edith Cirtwell – fa törzse és fedélzete nagyon jól fennmaradt a víz alatt töltött több, mint 100 év dacára. A hajóorr még mindig peckesen néz a mélység felé, ráadásul az orr rész elején lévő résre rátették a kormánykereket, amely szintén nagyot dob a látványon. Itt sem marad el a szokásos csörlő, melyen egy pihenő vasmacska is látható egy "megkövesedett lánchalom előtt.

Kinghorn4.jpg

A három raktérnyílás mellett számos helyen keletkezett nagyobb rés a fedélzeten, ezeken keresztül könnyen be tudunk úszni a roncs belsejébe. Mivel a raktér elválasztó falakból már csak néhány fém darab maradt, így a rakterek szinte egy nagy közös térré olvadtak össze. Jut elég napfény ide is, így a hajó belsejében történő úszkálás nem veszélyes vállalkozás.

Kinghorn8.jpg

A roncs belsejében, körülbelül a törzs közepénél látható egy érdekes „kupac”, ami régen a tűzhely volt, ide évek alatt a lelkiismeretes búvárok összehordták a roncsban, illetve körülötte fellelt korabeli használati tárgyakat, így állítva emléket a hajó pusztulása során meghalt személyzetnek. Szükség is van a lelkiismeretességre, mert újbóli felfedezése óta a roncsot súlyosan megrongálták és számos tárgyat leloptak róla.

Kinghorn12.jpg

A törzs hátsó része is szép, itt kibújva megcsodálhatjuk a fedélzeti padló eredi lapjait és könnyűszerrel visszaúszhatunk a kissé „sima” fedélzet felett. Az árbocok maradványainak tövében néhol még mindig látható egy-két eredeti tárgy, például egy pohár vagy teáskanna, illetve a néhai szivattyút is fel lehet még ismerni a fedélzeten. Ennél a pontnál szokták megkezdeni a búvárok a búcsúzást és az emelkedést.

Kinghorn13.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Kanada

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr715810105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.