Tény, hogy ahol tenger van, ott hajóroncs is akad, ez alól a kenguruk hazája sem kivétel. A híres, népszerű hajóroncsok sorát Ausztráliában egy több mint 100 éve a víz alatt nyugvó tragikus sorsú „hírességgel” kezdjük. Az S.S. Yongala maradványai a kontinens egyik leglátogatottabb roncsa, mind elhelyezkedése, mint vízi és szárazföldi megközelíthetősége miatt. A koros hölgy kálváriája 1911-ben kezdődött…
Egy kis történelem: A teher és személyszállító acélborítású hajó 1903-ban csúszott a vízbe Newcastle upon Tyle-ban, Angliában. A hajót egy 16 csomós gőzmozdony és egy hajócsavar hajtotta. Útvonala Ausztrália déli részén vezetett, Adelaide, Melbourne és Sydney között hozta és vitte az utasokat és a terheket. 1907-ben a hajó áttért a Keleti parton a Melbourne - Brisbane – Cainrs útvonalra, amelyet vízfelszín feletti élete végéig kitartóan járt.
1911 március végén a hajó Cairns felé indult, mit sem törődve azokkal az északi vizekről érkező hajósoktól származó információkkal, hogy vihar tombol a célállomás körül. A vihar elöl még menedékre lelt volna a hajó, de a kapitány másként döntött, így a hajó továbbra is haladt a végállomása – és ezáltal a halhatatlanság – felé. Mivel a hajó nem érkezett meg Cairns-be időben, megkezdődött a keresés, amely a következő napokban nem vezetett eredményre, ekkor még azt remélték az emberek, hogy a hajó kikerülte a vihart, és ezért késik…. Sajnos március 29.-ére minden kiderült, mivel a hajó felszerelési tárgyainak és rakományának egy részét partra vetette a víz. A fedélzeten tartózkodó összes utas és a legénység (120 fő) mind egy szálig odaveszett.
A hajóroncs mintegy 8 km-re a parttól, Townsville-től délre található a Bowling Green foknál a Nagy-korallzátony ékköveként mintegy 30 méteren a homokos fenéken egy vízi közlekedési útvonal közelében. A roncs enyhén az oldalára dőlve fekszik viszonylag egy darabban. A fedélzet fadarabjai – mely legmagasabb pontja kb. 17 méterre van a vízfelszíntől – néhol még megvannak. A roncsot a tenger szinte teljesen „terepszínűvé változtatta”, annyira benőtte a sok növény. A fedélzeti felépítmények még jól kivehetők, egy-két árboc darab szintén felfedezhető.
Mivel az Ausztrál Kormány védetté nyilvánította a roncsot, így már hozzáérni is tilos, azaz már nem lehet beúszni a roncsba és megnézni a kormányt, a fedélzet egy részét és a leghíresebb részek egyikét, a WC-t. A hajó tatján még 100 év után is kivehető a YONGALA felirat néhány betűje. A védelmet annyira komolyan veszik, hogy pár éve komoly pénzbüntetésre ítéltek két koreai búvárt, mert fittyet hánytak a tiltásra. Ettől függetlenül egy jó lámpával még be lehet jól lesni a belső részekbe. A látási viszonyok viszonylag jók, nyugodt és napos időben akár kb. 15-
A roncs körül hihetetlenül gazdag élővilág pezseg, egy percre sem lassítva A cápák különböző fajtája, tengeri kígyó, moréna, teknős, sügér és megszámlálhatatlan sok apró hal ezerrel megy mindenfele ebben a kis állat-metropoliszban… Láttak itt már cetcápát, sőt még bálnák is járnak néha közel a roncshoz.
Információ a merülésről ITT
Még pár kép a roncsról: