Az élet sajnos néha túl sokat tesz azért, hogy a roncsmerülők később érdekes roncsokat látogathassanak. A történelem legutóbbi, egyben legcéltudatosabb hajóroncs „termelő” eseménye a II. VH volt, így a világ legkülönbözőbb pontjain láthatjuk egy-egy örök mementóját a világégésnek. Van azonban egy hely a világon, ahol kis területen kb. 38 látványos roncs található, melyet mind egy időben süllyesztettek el. Mai célpontunk (amely az volt 1944.-ben is) a búvárvilág egyik legkedveltebb helyén, a Truk-Lagúnában fekszik harcostársai között. Ez a hajó a Fujikawa Maru.
Egy kis történelem: A hajó 1938-ban a Mitsubishi Heavy Industries gyárában készült el, mint teher- és utasszállító hajó. Civil élete - mely során az Észak-Amerika, Japán, Dél-Amerika és India útvonalon járt - nem sokáig tartott a háború miatt, így 1939-ben a Japán császári haditengerészet kötelékébe került. 1940-ben Kobe-ben a hajót tatját és orrát felszerelték 120mm-es fedélzeti ágyúkkal és a hajó repülőgép alkatrészekkel és különböző hadi utánpótlással elkezdte a harcászati tevékenységét a Csendes-Óceánon. 1943-ban – későbbi „sírjától” nem messze megtámadta előbb egy tengeralattjáró, a „Permit”, majd 3 héttel később a USS FLYING FISH hadihajó, de a hajó sérülés nélkül úszta meg ezeket a kalandokat, viszont ez év decemberében már csak sérüléseket szenvedve menekül meg egy újabb támadás során.
A végzetes nap: 1944. február 17-én az amerikai haditengerészet megindítja a „HAILSTONE” (jégdarab vagy valami ilyesmi) hadműveletet Mikronéziában, pontosabban a Truk-Lagúnában. Az irdatlan erejű csapást sokan nevezik a japán Pearl Harbor-nak, mivel az amerikai haderő egy nap alatt megsemmisített a térségben 2 ellenséges cirkálót, 4 rombolót, 31 szállítóhajót, 10 másik hajót továbbá szintén megsemmisített kb. 200 harci repülőt. Az áldozatok között volt a Fujikawa Maru is, amely végzetes torpedótalálatot kapot. A hatalmas rombolás után a területet véglegesen megszerezte az amerikai hadsereg, így megnyílt az út Japán felé.
A roncs egyenesen áll
A fedélzeten ezek főleg a még mindig megtalálható ágyúk, a könnyen felismerhető parancstovábbító berendezés. A hajó belsejében még felsorolni is hosszú a „kincseket”: az első raktérben a repülőgép alkatrészek (szárnyak, propellerek, géptörzsek), a 6 dugattyús motor, a másodikban 3 „Zero” típusú repülő, a lámpák, maszkok, illetve a konyha, a fürdőszobák, az eszterga gépek mind csodálatos emléke a múltnak, úgy mint az a pár emberi csont, ami még manapság is megtalálható a hajón.
A roncsba felülről, a fedélzet felöl a legkönnyebb bejutni, mivel sok lyuk tátong a szintek között az elválasztókban. A külső részeken könnyű eligazodni, sok a fényforrás, de a belsőbb terekbe behatolni lámpa nélkül életveszélyes. Sok használati tárgy hever szerte a hajón, a fedélzeten és a termekben (edények, teáskanna, sörösüveget, szerszámok, stb.), ezeket meg lehet csodálni, de a történelem apró kis részeit tilos elvinni emlékbe.
Köszönet Pete Mesley Úrnak, hogy megosztotta a képeit / Thanks for Mr. Pete Mesley to share his photos
Még pár kép a hajóról:
Egy térkép
A hajó emléktáblája a fedélzeten:
A navigáció egy fontos eleme: a parancstovábbító: