HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

29. MV Produce - Dél-Afrika

2012.12.03. 21:31 booware

produce5.jpg

Ezúttal irány dél, méghozzá nagyon dél! Tűz a nap, perzsel a hőség, kiszárít a szél, mert Afrikába érkeztünk!!! Dél-Afrika vizei inkább cápáiról híres a búvárok körében, de található tagolt, öblös partjai előtt sok-sok merülhető roncs is, mivel egy időben elsődleges kereskedelmi út húzódott a világ ezen a pontján. Most egy szerencsétlenül járt skandináv teherhajót nézünk meg, ez a hajó az MV Produce.

produce6.jpg

Egy kis történelem: A dízelmotoros teherszállító hajót 1960-ban gyártották, de hogy hol, azt nem lehet tudni. A 170 méter hosszú és 22 méter széles, norvég zászló alatt bejegyzett óceánjáró hajónak szintúgy nincs komoly múltja, mint a több ezer sorstársának, csak jött és ment a tengereken, óceánokon, mint málhás szamár vitte a szállítmányokat. Egy említésre méltó esemény volt a hajó földi (vízi) életében: a végzetes nap.

produce1.jpg

A végzetes nap 1974 augusztusában jött el. A hajó 1974. augusztus 11.-én Durban-ból indulva valószínűleg navigációs hiba következtében nagy sebességgel nekiment az Aliwal homokzátonynak. A hajó teljes legénysége közvetlenül a baleset után elhagyta a fedélzetet, plusz az a két hölgy is, akiket a matrózok hangulat-javítónak hoztak magukkal Durban-ból. Mivel a hajó molasszt szállított (nehéz ásvány), így az ütközés ereje miatt a hajó teste szétszakadt pár helyen, majd a hajó három részre törött és elsüllyedt.

produce3.jpg

A süllyedés végén a Produce „arccal” észak felé ért aljzatot 30 – 32 méteres mélységben. A hajó hátsó része a jobb oldalán fekszik, a középső rész erősen sérült. A nagyobb hátsó és középső résztől kb. 20-30 méterre északi irányban található a kisebb orr rész. A fő hajócsavart egyesek szerint megmentették, mások szerint viszont lelopták és eladták fémhulladékként. Minimum haladó végzettségű búvárok számára a roncsba be lehet úszni, mivel sok a „búvár átjáró”, de vigyázni kell a néhol erős áramlatok miatt, ráadásuk a lámpa mellett a kesztyű is kötelező kelléke a merülésnek a tűzkorallok miatt, amely könnyen fájdalmas emlékké alakíthatja a merülést.

produce_aliwal.jpeg

A hajót egy fél órás hajóúttal lehet elérni, de néha a tapasztalt helyi vezetők is sok időt töltenek a pontos terület megtalálásával. A roncsnál a látótávolság „nem az igazi”, átlagosan is csak 7-12 méter között van, a víz hőmérséklete a legideálisabb időszakban, június és október között kb. 23 fok.

produce4.jpg

A roncs körül nagyon sokféle hal talált lakhelyet. A hajó fő halhírességei a hatalmas, kb. 500 kg-os, akár 3 méter nagy pöttyös sügérek, amelyek gyakran őrjáratoznak a fémlakótelepük közvetlen környezetében. Érkeznek még a roncshoz látogatóban manta ráják is, de látható még rajokban vonuló skorpió- és oroszlánhal. Emellett többféle korall is megtalálható a roncson. 

produce2.jpg

Sajnos videót nem találtam...

Szólj hozzá!

Címkék: Dél-Afrika

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr954945988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása