Mai roncsunk igazán kemény első napokat tudhat maga mögött, hiszen kalandos úton került a hajógyárból a megrendelőhöz. A Vörös-tenger keleti csücskében az Aquaba-i öböl Izraeli oldalán nyugszik a Satil (régi nevén Achi Sufa) roncsa, amelyet 25 év kemény szolgálat után a búvárok kedvéért süllyesztettek a tenger fenekére, hogy azon a területen is megpezsdítsék a búvárturizmust.
Egy kis történelem: A hajót négy másik hasonló típusú hadihajóval együtt izraeli megrendelésre gyártották le 1969-ben a franciaországi Sharburg egyik hajógyárában. Az átadás előtt azonban kitört a 6 napos háború Izrael és Egyiptom között, így a francia kormány embargót jelentett be Izrael ellen és visszatartotta a hajókat. A megrendelőnek azonban a zavaros közel-keleti helyzet miatt nagy szüksége volt rájuk, így egy speciális különítményt küldött a hajók kiszabadítására.
Ez a különítmény sikeresen kiszabadította mind az öt hajót és a francia flottával a nyakában vívott gyorsasági versenyt a Földközi-tengeren keresztül, míg végül megérkezett Izraelbe. A viharos „karrier kezdet” után a Satil 25 évig az izraeli vizeken járőrözött folyamatosan, majd leszerelték és 1994-ben Eliat partjához közel elsüllyesztették.
A hajó
A merülések általában a Village Beach partjáról indulnak és egy viszonylag rövid úszkálás után már a roncs hoz is érhetünk. Ezen rövid táv alatt megcsodálhatunk számos nagy, kiterjedt korall-t többféle színben. Ez még sokszínűbbé teszi a merülést. Az orr kb. 18 méteren van. Mivel le van teljesen burkolva, így a hajó első része kissé egyhangú.
A hajó közepe felé haladva megtaláljuk a fedélzeti ágyúk helyét, itt már a résen keresztül be lehet jutni a roncsba. Egy szűk járaton keresztül a hídba is be tudunk úszni, fény van elég. A fedélzet felett a híd kezdődik, elsőként az irányító terem található, ide is be lehet jutni, de ez is – mint az egész hajó – eléggé kicsi, ennek ellenére több búvár is meg tud bent biztonságosan fordulni.
A híd egy elég magas komplexum, belül tágas, sok fény jut be az ablaknyílásokon keresztül. Pár kis kabin mellett a kapitányi szék a fő attrakció, ezen kívül sok fém alkatrész és kábel is fellelhető a termek romjai között. A padlólemezeket számos helyen felszedték, hogy a hajó belsejét is be lehessen jól világítani. Sok helyen találhatunk a gépészethez tartozó tengelyeket, csöveket.
A híd mögött, közvetlenül a tat előtt be lehet újra jutni a roncsba, itt a legérdekesebb látnivaló a két teljesen kibelezett gépterem, amely egy ajtóval van elválasztva. Itt – igaz, hogy a motorokat kivették – sok gépészeti alkatrész maradt meg látnivalónak. Az egész roncs összességében nem nagy, de nagyon emlékezetes élményt nyújt annak, aki alaposan felfedezi.