Mostani bejegyzéssel egyszerre látogatunk meg egy luxus utasszállítót és egy katonai teherhajót, ugyanis mostani úti célunk az elsőből vált a másodikká a II. VH során. A Csendes-óceáni szigetvilág partjánál fekvő roncs szerencsésen megvédte több, mint 5300 fős legénységét, de kapitánya hősként merült el a hajóval együtt. Ez a gazdag történelmű hajó az S.S. President Coolidge.
Egy kis történelem: A hajó 1931 februárjában csúszott a vízbe a Newport News Shipbuilding & Drydock Co. Newport News hajógyárban, az amerikai Virginia államban. Az első időszakban az American President Lines cég luxusjárataként utasokat szállított a Csendes-óceán különböző területein, igazán kellemes körülményeket biztosítva többek között két medencéjével és különböző szalonjaival. Az utasszállító több sebességi rekordot is megdöntött szokásos Tokyo – San Francisco útvonalán. 1941-ben az USA haditengerészete csapatszállítóként (troop transport ship) hadi szállításokra kezdte használni a hatalmas hajót, főleg a Honolulu – Hawai - Vanuato útvonalon.
1942. október 26.-án a Vanuatu-hoz tartozó Espiritu Santo kikötője közelébe érkezve a hajó „ÁLLJ” üzenetet kapott a kikötői hivataltól, ugyanis az amerikai erők a haditengerészeti kikötő védelmében aknákat telepítettek a kikötő körüli vizekben. Az S.S. President Coolidge azonban – a japán tengeralattjáróktól való félelmében – mégis ki akart kötni - illetve be akart törni - de a kikötő előtt „baráti” aknára futott, illetve rögtön kettőre… A robbanások következtében a hajó súlyosan megsérült, de még sikerült a part közelébe irányítani Euart kapitánynak, így majdnem a teljes személyzet megmenekült. A robbanásban meghalt egy gépkezelő. A kapitány – miután már sikeresen elhagyta a hajót – megtudta, hogy egy mozgásképtelen sérült fennragadt a gyengélkedőn, visszament a süllyedő hajóra és kimenekítette őt, de ő maga már nem tudott újra kijutni …
A
A roncs orránál ereszkedve azonnal körvonalazódik a hajó hatalmas mérete, a búvár itt érzi igazán először mekkora monstrum is volt "életében" a Coolidge. Itt látható a fedélzeti ágyú, majd a hajó hídja felé közeledve találhatunk egy fodrász széket is. A fedélzetközbe be lehet úszni, szép tágas a „sétány”. A hajó törzsébe vágott lyukakon keresztül látható a szállítmány egy része is, például tankok és harckocsik maradványai, majd a motortér is megnézhető egy következő résen benézve. A fedélzet felett úszva még láthatóak a mellékhelységek maradványai és a kémények hajdani helyei, majd célszerű visszafordulni, mert itt már kb. 35-40 méteres mélységben vagyunk.
A hajó egyik nevezetessége a hajó első osztályának étkező termében található kép, illetve faragott szobor, amely a „Hölgy” elnevezést kapta. A hölgy a mai napig igen jó állapotban van, gyakori témája a roncsmerülők képeinek. Tapasztalt roncsmerülők megkereshetik az orvosi szobát is, melyben még most is számos üveg, edény és kémcső épségben látható. Eközben a roncs szinte összes pontján látható vagy található hadi felszerelés, például sisak, karabély vagy muníció.
Az élővilág nagyon nagy mennyiségben képviselteti magát, számtalan halfaj megtalálható a roncson, a növények meg zöld bevonattal látták el a roncs nagy részét.
Még pár kép a roncsról és egy jó videó: