Jelen poszt által Európa olyan szegletébe pillantunk most be, amelyet – joggal vagy jog nélkül – kissé elmaradottnak tekintünk, legalábbis búvár szemszögből. Albánia „nemrég” lábalt ki a diktatúrából, majd minden tekintetben rohamos fejlődésnek indult. Különböző projektek keretében egyre-másra találják meg az eddig háborítatlan hajóroncsokat, melyek közül már párat – az egyre szaporodó új búvárbázisok segítségével – meg is lehet látogatni. Egyik ilyen hajóroncs az MV Probitas.
Mivel az albán roncsmerülés viszonylag friss dolognak számít, így jelen poszt sem lesz annyira színes, mint az előzőek (remélem azok színesek), a képek minősége és témája sem a legjobb, de mindenképpen szerettem volna bemutatni egy albán roncsot is, hátha valaki pont ott tud vagy szeretne merülni.
Egy kis történelem: A hajót 1919-ben az olaszországi Genoa G. Ansaldo & Co., Sestri Ponente hajógyárban gyártották. A 115 méter hosszú és 15,7 méter széles teherszállító hajót 2 diesel motor hajtotta, végsebessége 10 tengeri mérföld volt. A hajó előéletéről sokat nem lehet elmondani, nagy valószínűséggel árut szállíthatott jobbra-balra az Adriai-tengeren egészen a II. VH-ig, amikor is sok száz társával együtt besorozták. 1943 kora őszén a háborúból frissen kilépett Olasz kormány Albániában harcoló csapatainak kimenekítésére küldte a hajót, de az MV Probitas-t a német haditengerészet szeptember 25.-én elsüllyesztette.
A hajó Albánia déli részén, Sarande város kikötőjétől nem messze, a Saranda öbölben süllyedt el, jelenleg 30 méterre a víz alatt nyugszik a jobb oldalára dőlve, a legmagasabb pontja kb. 13 méteren van. A hajó merülésénél a tengerpartról lehet indulni, onnan kb. 100 méteres úszás után érkezünk meg a roncshoz. A roncsnál a víz nyáron kb. 22 fok, a látótávolság jó idő esetén szinte kiváló, kb. 10 –
A bója mellett ereszkedve a hajó orrához érünk, onnan egy szép nyugodt úszás keretében végig haladhatunk a fedélzet felett a roncs teljes hosszán. A fedélzetet és a fedélzeti felépítmények maradványain sok helyen szakadt halászháló darabok akadtak fent, így ezeket óvatosan közelítsük meg. A roncs fő érdekessége és fotótémája a kormánykerék és a hajócsavarok, de a vasmacska is szép látvány még, csakúgy, mint a hajó belsejében megtalálható üveg palack halom is.
A roncson a szokásos zöld tengeri növények telepedtek meg, néhány színes, főleg sárga szivacs társaságában. A halak mennyisége és sokszínűsége eltér a trópusokon található faunától.
Egy kép még a hajócsavarról is + egy videó: