Térjünk vissza megbízható roncsmezőnkhöz, a Vörös Tenger meseszép vízéhez. Mai roncsunk az 1-es és 6-os posztban már bemutatott, a világ egyik leghíresebb és ezáltal legkedveltebb roncsának, a Thistlegorm-nak a sors és kortársa, amely szinte ugyanabban az időben és ugyanolyan módon süllyedt el, mint nagy hírű társa. Mai célpont az „advanced” búvárok számára elérhető Rosalie Möller roncsa.
Egy kis történelem: A „halála” után népszerűvé váló hajót 1910-ben építették a skóciai Glasgow Barclay, Curle & Co. Ltd. hajógyárában. A gőzhajtású teherhajó tripla meghajtású motorral lett felszerelve, 11 tengeri mérföld volt a végsebessége. Az angol tulajdonban lévő hajó a II. VH-ban áruszállítóként járta a háborús övezeteket és szolgálta az angol érdekeket. Története csak a végzete során válik a Thistlegorm-éhoz megdöbbentően hasonlóvá.
A háborús helyzet miatt – ugyanúgy mint társának – meg kellet kerülnie a dél-afrikai Jóreménység fokát, hogy eljusson szén és egyéb szállítmányával a Vörös Tengerre. Az egyiptomi Hurghada-tól északra, Gobal és Quisum szigetekkel szemben horgonyzott a hajó, amikor 1941 október 8.-án, - két nappal a Thistlegorm elsüllyedése után - német repülők ütöttek rajta (ugyanúgy mint társán). A hajót két bomba találta el a 4-es raktér körül, lassan megdőlt, majd elsüllyedt a teljes szállítmánnyal, miközben magával ragadta két matrózát.
A 108 méter hosszú és 15 méter széles hajó jelenleg 48-52 méter mélyen áll a homokos, iszapos fenéken egyenes pozícióban. A bal oldali horgony fent van, a jobb oldali le van eresztve. A hajó orr része kb. 20 méter mélyen van, a fedélzeti szint kb. 30-32 méterre van a felszíntől. A mélység és a körülmények miatt a roncsot csak minimum haladó, illetve tapasztalt roncsmerülő búvárok látogathatják. A látótávolság a szokásos, 15 – 25 méter között van, de ez könnyen lecsökkenhet viharos időben. A víz hőmérséklete megfelelő, a roncsnál is 20-22 fok, gyenge áramlat előfordulhat.
A fedélzet felett átúszva láthatjuk, hogy az egyik árboc még áll, a másik kidőlt, mint ahogy a nagy „M” betűvel jelzett kémény is a hajó fedélzetén fekszik 2003 óta – addig szépen állt a helyén -, mert a sok „okos” hajós egy időben oda kötötte ki a járművét. A hajó törzse nagyon egyben van, a fedélzet rácsos jellegű lett, mert elkorhadt a sok fedélzeti fa padló. Így könnyen be lehet jutni a tágas rakterekbe…
Az orr rész fenséges látványt nyújt előröl, hatalmas csörlők és berendezések még tökéletesen látszanak. A fedélzet felett úszva láthatjuk, hogy sok fém alkatrész, lemez hever szereszét, ezekkel óvatosan bánjunk… A hajótörzs közepén jól bejárható a híd és a konyha, ahol még mindig látni lehet néhány tálat. A hajó belsejében szűk járatokon keresztülvágva a profik eljuthatnak a motorterembe, ahol mindent finom homok fed.
A fedélzet vége felé haladva, a tat rész elején, bal oldalon látható a bombatalálat ütötte hatalmas rés. A tat után lent található a homokba ágyazott kormánylapát, de ez már kb. 50 méteren van, így csak technikai búvároknak ajánlott közelebbről is szemügyre venni. Nitrox-os merülésre a legtöbb klub szervezésében van lehetőség.
Az élővilág egyszerűen zseniális, a hátteret adó zöld növényi bevonat körül rengeteg, a paletta összes színében pompázó szivacs és különböző növény látható mindenhol, amely összképén csak emel a rengeteg eltérő színű hal „zuhatag”.
Még több kép a roncsról az alábbi képre kattintva, majd egy szép videó: