HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

50. Rosalie Möller - Egyiptom

2013.02.24. 15:09 booware

rosalie17.jpg

Térjünk vissza megbízható roncsmezőnkhöz, a Vörös Tenger meseszép vízéhez. Mai roncsunk az 1-es és 6-os posztban már bemutatott, a világ egyik leghíresebb és ezáltal legkedveltebb roncsának, a Thistlegorm-nak a sors és kortársa, amely szinte ugyanabban az időben és ugyanolyan módon süllyedt el, mint nagy hírű társa. Mai célpont az „advanced” búvárok számára elérhető Rosalie Möller roncsa.

rosalie16.jpg

Egy kis történelem: A „halála” után népszerűvé váló hajót 1910-ben építették a skóciai Glasgow Barclay, Curle & Co. Ltd. hajógyárában. A gőzhajtású teherhajó tripla meghajtású motorral lett felszerelve, 11 tengeri mérföld volt a végsebessége. Az angol tulajdonban lévő hajó a II. VH-ban áruszállítóként járta a háborús övezeteket és szolgálta az angol érdekeket. Története csak a végzete során válik a Thistlegorm-éhoz megdöbbentően hasonlóvá.

rosalie15.jpg

A háborús helyzet miatt – ugyanúgy mint társának – meg kellet kerülnie a dél-afrikai Jóreménység fokát, hogy eljusson szén és egyéb szállítmányával a Vörös Tengerre. Az egyiptomi Hurghada-tól északra, Gobal és Quisum szigetekkel szemben horgonyzott a hajó, amikor 1941 október 8.-án, - két nappal a Thistlegorm elsüllyedése után - német repülők ütöttek rajta (ugyanúgy mint társán). A hajót két bomba találta el a 4-es raktér körül, lassan megdőlt, majd elsüllyedt a teljes szállítmánnyal, miközben magával ragadta két matrózát.

rosalie12.jpg

A 108 méter hosszú és 15 méter széles hajó jelenleg 48-52 méter mélyen áll a homokos, iszapos fenéken egyenes pozícióban. A bal oldali horgony fent van, a jobb oldali le van eresztve. A hajó orr része kb. 20 méter mélyen van, a fedélzeti szint kb. 30-32 méterre van a felszíntől. A mélység és a körülmények miatt a roncsot csak minimum haladó, illetve tapasztalt roncsmerülő búvárok látogathatják. A látótávolság a szokásos, 15 – 25 méter között van, de ez könnyen lecsökkenhet viharos időben. A víz hőmérséklete megfelelő, a roncsnál is 20-22 fok, gyenge áramlat előfordulhat.

rosalie7.jpg

A fedélzet felett átúszva láthatjuk, hogy az egyik árboc még áll, a másik kidőlt, mint ahogy a nagy „M” betűvel jelzett kémény is a hajó fedélzetén fekszik 2003 óta – addig szépen állt a helyén -, mert a sok „okos” hajós egy időben oda kötötte ki a járművét. A hajó törzse nagyon egyben van, a fedélzet rácsos jellegű lett, mert elkorhadt a sok fedélzeti fa padló. Így könnyen be lehet jutni a tágas rakterekbe… 

Az orr rész fenséges látványt nyújt előröl, hatalmas csörlők és berendezések még tökéletesen látszanak. A fedélzet felett úszva láthatjuk, hogy sok fém alkatrész, lemez hever szereszét, ezekkel óvatosan bánjunk… A hajótörzs közepén jól bejárható a híd és a konyha, ahol még mindig látni lehet néhány tálat. A hajó belsejében szűk járatokon keresztülvágva a profik eljuthatnak a motorterembe, ahol mindent finom homok fed.

rosalie10.jpg

A fedélzet vége felé haladva, a tat rész elején, bal oldalon látható a bombatalálat ütötte hatalmas rés. A tat után lent található a homokba ágyazott kormánylapát, de ez már kb. 50 méteren van, így csak technikai búvároknak ajánlott közelebbről is szemügyre venni. Nitrox-os merülésre a legtöbb klub szervezésében van lehetőség.

rosalie14.jpg

Az élővilág egyszerűen zseniális, a hátteret adó zöld növényi bevonat körül rengeteg, a paletta összes színében pompázó szivacs és különböző növény látható mindenhol, amely összképén csak emel a rengeteg eltérő színű hal „zuhatag”.

rosalie9.jpg

Még több kép a roncsról az alábbi képre kattintva, majd egy szép videó:

rosalie8.jpg

1 komment

Címkék: Egyiptom

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr605101689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása