Szikrázó napsütés, kellemesen meleg tenger, valószínűtlenül kék ég és víz, bársonyos tapintású homok, egzotikus zene a háttérben, és névtelenséget biztosító, filmekben elhíresült bankrendszer… Mi az? Igen, megérkeztünk a karibi világ egyik népszerű helyére: a Kajmán szigetekre. A 90-es évekig a karibi világ Svájcának tekinthető szigetek körül fellelt hajóroncsok nagy része nem volt eléggé látványos a „búvárturizmus” felfuttatására, így a szigetek politikusai és szakemberei saját maguk csináltak mesterséges zátonyokat. Az egyik legnépszerűbb hajóroncs az MV Captain Keith Tibbets.
Egy kis történelem: A hajó története és sorsa egy kicsit jól példázza a régi KGST gondolkodást: a hajó 1984-ben a régi Szovjetunió területén lévő Nakhodka-i gyárban készült el kb. 30 millió dollár értékben. A Koni II osztályú fregatt eredeti neve a Patrol Vessel (Őrnaszád) 356 volt és a szovjet hadiflotta tagjaként védte a szocializmust Kuba vizein a hidegháborús korszak vége fele. Eredeti neve ekkor még: Frigate 356. 5 évvel később a Szovjetunió megszűnt létezni és nem tudta tovább támogatni az USA-hoz legközelebbi kistestvérét, így a hajót még feltankolni sem tudták. A fedélzeten szolgáló 110 főnyi legénység hazautazott, a hajó pedig elhagyatva szép csendben elringatózott egy kikötőben egészen addig, amíg használhatatlanná nem vált. Egy 10 éves hadihajó!!!
1996-ban a már évek óta nem használt hajó ügyében az akkori kajmán szigetek-i Környezetvédelmi hivatal megegyezett a kubai hatóságokkal, így a hajó elindult utolsó útjára a Karib tengeren. A hajót érkezése után átkeresztelték egy híres helyi politikus és búvár után az MV Captain Keith Tibbets névre. Alapos tisztítást követően 1996 szeptember 17.-én egy kubai hajó, több Kajmán-szigeteki politikus és Jean-Michael Cousteau jelenlétében egy gondosan kiválasztott és a könnyűbúvárok által kedvelt területen az East Chute közelében elsüllyesztették.
A 100 méter hosszú és 13 méter széles fregatt, illetve egyesek szerint romboló a süllyedés után 27 méteres mélységben állt meg egyenes tartásban az aljzaton, a fedélzet 18 méteren volt. Megfelelő biztosítás után használatba vették a búvárok a hajót, mely hamar népszerű lett, impozáns látványt nyújtva a kristálytiszta vízben. Már 1997-ben látszódtak az erős korrodálás nyomai a hajón, amely következtében az 1998 december – 1999 januári rendkívül erős viharok kettétörték a hajót. A roncs első része 45 fokban megdőlt, a hajótörzs egy része pedig erősen roncsolódott, itt a még meg nem semmisült fedélzet 2-3 méterrel lejjebb süllyedt. A 2004-es viharok egymástól is elmozdították egy kicsit a törzset, továbbá kissé szétszórták a törzs néhány letörött alkotóelemét.
Ettől függetlenül sokak szerint a hajó a benne van a világon a Top 10-ben roncsmerülés kategóriában. Az egyre jobban megtelepülő színes növények a kommunikációs tornyon, az ágyukon és a roncsolódott középső részen, továbbá a szinte azonnal megjelenő állatvilág nagyon látványossá tette ezt a mesterséges zátonyt. A Garden Eel Fal mellett és korál mezők között fekvő roncs körül gyakran látható foltos sasrája és mérges rája, a fedélzetet barracuda rajok vették birtokba, de él ott egy nagy tengeri sügér is.
Köszönet Mr. Jeff Haines úrnak, hogy megosztotta a képeit! / Thanks to Mr. Jeff Haines to share his photos of wreck.
Katt További információk és képek eredeti helye / Click for Origine of photos and informations