HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

26. MS Paris - Törökország

2012.11.21. 21:38 booware

paris16.jpg

Kelet-mediterrán sorozatunk és utunk utolsó állomásán Ciprus szigetétől észak-nyugat irányba indulunk és jutunk el a térség másik meghatározó országába, Törökországba. Mivel a török is „hajós nép”, így partjai körül itt is számtalan, a helyi történelem emlékét jelképező roncsot tartanak nyílván a több ezer évestől a pár évesig. Törökország egyik legnépszerűbb merülhető roncsa Antalya-tól kb. 40km-re dél-nyugatra, a Kemer-i öbölnél található. Ez a hajó az M.S. Paris.

paris21.jpg

Egy kis történelem: Az 59 méter hosszú és 8,5 méter széles gőz meghajtású teherhajót a Le-Havre-i Normand A. (Chantiers & Ateliers Augustin Normand) hajógyárban csúsztatták vízre 1896-ban. A Paris – úgy, mint több ezer szürke eminenciás a világ bármely pontján – hozta-vitte a rakományokat különböző kikötők között, illetve dolgozott halászhajóként is. A nyugalmas életnek az I. VH vetett véget, a hajót „besorozták”, és a szíriai 7. lovassági ezredhez rendelték, ekkor a Földközi tenger keleti végébe vezényelték azzal a feladattal, hogy akadályozza meg a német tengeralattjárók utánpótlás és üzemanyag vételezését török területen. A Paris fegyverzete 6 légelhárító lövegből és 2db torpedó kivetőből állt.

paris20.jpg

A végzetes napon – 1917 december 13-án - az őrjárat végén az M.S. Paris lehorgonyozott egy védett kis öbölben Kemer közelében. Az öböl másik oldalán kis uszály jelent meg és gyorsan a hadihajó felé közeledett, majd amikor a hajó mellé ért, hirtelen bombák sokasága kezdett hullani az M.S. Paris-ra és tüzérségi támadás is érte  abban a pillanatban a partról. Az uszályban és a szárazföldön a török Mustafa Ertugrul tüzértiszt emberei voltak, ők szórták meg alaposan a sokkal nagyobb és masszívabb, de most teljes káoszban lévő hajót. A támadás során olyan súlyosan sérült a hajó, hogy lassan elsüllyedt, a legénységet az ellenséges erők kimentették.

paris17.jpg

A roncshoz a parttól 5 perces rövid motorcsónak úttal tudunk eljutni. A hajó legmélyebben eső pontja 31 méterre a felszíntől nyugszik az aljzaton. Legmagasabb pontja, a fedélzet kb. 15 méteren van. A nyári időszakban a víz hőmérséklete a roncsnál 21-23 fok között mozog. A látótávolság általában jó vagy közepes, 10-20 méter között van. A hajó fa padlózata és a fa felépítmények természetesen már az enyészeté, már csak a fém váz jelzi a hajó eredeti méreteit.

paris19.jpg

A hajó rakterének ajtaja nyitva van, tapasztaltabb búvárok be is merészkedhetnek. Több érdekes látnivalója is van a roncson. Ilyen például a hajó maradványai között még most is megtalálható lövegek és muníció, továbbá nagyon jól kivehető a hajó gőzkazánja. Külön figyelmet érdemel a hajó régi konyhájának még most is jó állapotban megtalált kövezete.

tn_Paris_Wreck_06.jpg

További információk a roncsról elérhetőek a fenti képre kattintva.

Szólj hozzá!

Címkék: Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr494919045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása