Most evezzünk újra távolabbi vizekre. Mint már az előző bejegyzésekben is megállapíthattuk, a távol-keleti part-menti területeken lezajlott aktív harcászati tevékenység szomorú gyümölcse az a sok – főleg II. VH-s – hajóroncs, amely közül szerencsére néhány meglátogatható. Mai célpontunk egy tragikus emlékű napon együtt szállt le a hullámsírba egy szintén híres társával együtt, magával rántva örökre rengeteg tengerészt. A mostani virtuális túra főszereplője malájzia partjainál fekvő óriás angol hadihajó, a HMS Repulse.
Egy kis történelem: A Renown-osztályú, 242 méter hosszú és 27,5 méter széles csatahajó a skóciai John Brown & Company gyárában készült el 1916 január 8.-án. Mivel javában zajlott az I. Vh, így az Angol haditengerészet azonnal bevetette az események sűrűjébe a hajót, mely több tengeri ütközetben is részt vett. A hajó 1917 december 12.-én összeütközött egyik szövetséges hajóval, az HMAS Australia-val, mely során megsérült és javításra szorult.
A hatalmas fegyverzettel rendelkező hadihajó a két VH között különböző hadi feladatokat látott el, majd 1919-ben és 1933-ban felújították. A II. VH-ban is főleg az Atlanti-Óceáni harctéren szolgált, egészen addig, amíg 1941 végén a HMS Repulse megérkezik a Prince of Wales új hadihajó és még pár romboló társaságában Singapur-ba, új szolgálati területére.
A végzetes napon, 1941 december 10-én a kora reggeli órákban egy japán tengeralattjáró felfedezte a konvojt, ennek következtében tengeralattjárókon kívül még 86 ellenséges harci-gép zúdult rá a hajókra. A támadás első hullámában egy hatalmas bomba találta el a hajó fedélzetét, óriási károkat okozva. A súlyosan sérült Repulse ezután még sikeresen kikerült 19 torpedót, de 5 eltalálta, így a hajó 508 tengerészével együtt 20 perc alatt elsüllyedt, miközben sorstársa is az életéért küzdött sikertelenül pár mérfölddel arrébb.
A hajó 53 méterrel a vízszinttől fekszik szinte a „feje tetejére állva” a tenger mélyén, a Maláj-félszigettől keletre található Tioman sziget nyugati részénél, Singapur és Saigon között kb. félúton. A hajóroncsot Tioman szigetől mintegy 2 órás hajóúttal lehet megközelíteni. A hajógerinc 35 méteren van, így a mélység miatt ez már technikai merülésnek számít. Mivel a roncsot hadi sírnak minősítették, így a hajóba történő behatolás tilos.
A hajó ideális merülése az április és szeptemberi időszakra esik. Ebben a nyári időszakban áramlatok nem jellemzőek, a víz meleg (a roncsnál 17-19 fok), a látótávolság 10 és
A hajó körüli élet igen változatos, barracuda halrajoktól kezdve, hatalmas sügereken keresztül öreg teknősökig sok állatfaj megtalálható, sőt néha manta ráják, delfinek és különféle cápák is fel-feltűnnek a roncs körül.
További információk a roncsról elérhetőek a fenti képre kattintva.