„Elnézést Uram, elsüllyeszthetjük a hajóját?”
Valahogy így hangzott az a kérdés, amit egy angol tengeralattjáró kapitánya tett fel egy német teherszállító hajó kapitányának… Bármilyen borzalmas is egy háború, az I. VH-t még sokszor urak vívták. Ez a tétel bizonyítást nyer a következő történetben, amely rendhagyó módon nem is igazából egy hajóról szól, inkább egy Rejtői stílusjegyeket magán viselő nap eseményeit mutatja be. Azon a bizonyos napon többek között a hűvös Balti-tenger fenekére süllyedt az S.S. Nicomedia teherhajó is.
Egy kis történelem: Az S.S. Nicomedia hajó-t 1901-ben gyártották a sunderland-i William Gray & Co., Ltd., West Hartlepool hajógyárban, Angliában. A 117 méter hosszú és 16 méter széles hajót tripla gőzmotor hajtotta, mely segítségével 10 csomós sebességet ért el. A hajó az első pár év után német tulajdonba került, főleg acél szállítmányt vitt Svédországból Németországba.
1915 októberének egyik viharos októberi reggelén egy angol tengeralattjáró (E-19) járőrözött a Balti-tenger északi területén. Már túl voltak egy előző napi izgalmas incidensen, megtámadtak egy német hajót, de nem működött a 4 torpedójuk, ráadásul a 4. torpedójuk letért a célpontról és visszafordulva őket vette célba. Csak 15 méterrel ment el a hajó mellett… Október 15.-én reggel meglátták a S/S Walther Leonhardt német teherhajót és felszólították őket a megadásra. Átment egy küldöttség az E-19-ről és megkérték (!) a német hajó legénységét, hogy hagyják el a hajót, akik - látva a túlerőt - elhagyták az S./S Walther Leonhardt, és az angolok felrobbantották azt. Ezután az angol kapitány megállíttatott egy arra járó svéd, azaz semleges teherhajót, és megkérte őket (!!), hogy szállítsák biztonságos kikötőbe a német legénységet. Még a délelőtt folyamán ugyanezzel az eljárással elsüllyesztették az S.S. Germania-t, dél körül az S.S. Gutrune-t, majd közvetlenül ez után az S.S. Director Reppenhagen-t, úgy, hogy ezen hajók legénységét is elszállíttatta semleges kikötőkbe (!!!).
Kora este észrevették az S.S: Nicomedia teherhajót, oda is átmentek, és elhangzott a már fent említett mondat. A német hajó kapitánya - felmérve az angol tengeralattjáró erejét – természetesen a hajó elhagyása mellett döntött, de mivel urakról van szó, meghívta az E-19 küldöttségét egy korsó sörre, továbbá a tengeralattjárón maradt teljes legénység részére küldött egy hordó német sört. A koccintás és az ital lehajtása után a tengeralattjáró legénysége besegítette a német személyzetet a mentőcsónakokba, majd elsüllyesztette a hajót Svédország déli részén, az Oland szigettől délre. Így esett meg, hogy 1915 október 11.-én az angol E-19 tengeralattjáró egyetlen torpedólövés és egyetlen emberélet kioltása nélkül elsüllyesztett 5 ellenséges német hajót fél nap leforgása alatt…
Az S.S. Nicomedia 38 méterre a vízfelszíntől ért tenger feneket álló pozícióban, a fedélzet kb. 30 méteren van. A hajótest szinte sértetlen, be is lehet úszni a törzsbe, ráadásul a motortér nagyszerű látványosság a minimum haladó végzettségű, de inkább technikai búvároknak. Szintén megtekinthető a szerszámokkal felszerelt műhely, illetve kurblis távíró készülék a falon. A május – augusztus időszakban a látótávolság 10 – 15 méter között van a roncsnál, közepes (max. 1-2 csomós ) áramlat is előfordulhat. A víz nagyon hideg, így lámpa mellett száraz ruha mindenképpen kell a merüléshez. A Nitrox is ajánlott ilyen mélységnél.
A roncs közelében szokásos élővilág tárul a szemünk elé, kissé talán fakóbb a szín kavalkád, mint a trópusokon. Sügér, angolna, és még számtalan apró halraj szeli keresztbe-kasul a roncs rozsdásodó fém szerkezetét.
Ilyen impozáns látványt nyújt a hajó orra szemből: