Sajnos nagyon ritkán lehet merülni olyan hajóroncsot, amely merülése közben az ember szinte érzi, hogy magával ragadja a múlt, és elnézegetve a hajó szinte tökéletes állapotban megmaradt részeit, úgy érzi a búvár, hogy egy igazi kincses- és/vagy kalózhajóra bukkant. Az ilyen kivételes helyek egyike Kanada partjainál húzódik, a titokzatos nevű Öt Szellem Nemzeti Tengeri Parkban (Fanthom Five National Marine park), ahol mai úti-célunk, egy több mint 120 éve elsüllyedt, de gyönyörű állapotban megmaradt vitorlás hajó, az Arabia nyugszik.
Egy kis történelem: A három árbocos bárka 1853-ban épült Kanadában, a hossza 40 méter volt. Az Arabia gyakran átszelte az óceánt, hogy Skócia és a Huron-tavon, a Bruce-félsziget északi részén található Tobermory város kikötője között hozzon-vigyen kukoricát, lisztet. Ez a terület akkoriban nagyon sűrű hajózási útvonal volt. 1883-ban a hajó zátonyra futott és részben elsüllyedt Flowerpot szigeténél, de ekkor még megkegyelmeztek neki az égiek, kiemelték, megjavították és újra útjára bocsájtották a tulajdonosai.
A „boldogság” csak egy évig tartott. Mivel semmi sem kerülheti el a végzetét, így az az Arábiát is utolérte… 1884-ben gabonával megpakolva viharba került, a fedélzeten átcsapó hullámok és a szakadó eső miatt a hajó lassan megtelt vízzel. Hiába próbálkozott a legénység a pumpákkal, a sok víz lassan elsüllyesztette a hajót az Echo-sziget mellett. A 4 fős legénységnek és a hajó kutyájának még szerencsére volt ideje mentőcsónakba szállni és így ők megmenekültek.
A hajó 32 méter mélyre süllyedt a homokos, apró kavicsos aljzaton. A hajó nagyon szép állapotban „konzerválódott”, mély benyomást tesz a búvárra ereszkedés közben, ahogy megközelíti a vitorlás elejét a természetes fényben. A hajó elejéhez érve látható az orr részben a fedélzeten nyugvó két vasmacska és egy szép csörlő is. Célszerű végigúszni a hajótest felett, ahonnan jól belátható a fedélzet „maradványa”, a sok fa gerenda és deszka. A hajó törzse szintén gyönyörű, még a fa korlát is tökéletes állapotú. A 3 árboc is még megvan, egy a hajó mellet, a tengerfenéken nyugszik, a másik kettő pedig a fedélzeten fekszik.
Sok alkatrész és eszköz (például tárcsák, csigák) látható a hajó testében, a beomlott fedélzeten. A hajótörzs a hajó tatja felé haladva kissé szétnyílt, a tat letörött és „hátára dőlt”. A tat mögött az aljzaton látható még a hajó kormánya is, ez is tökéletes fénykép-téma. Hogy miért maradt meg a hajó ilyen jó állapotban? Mert - az Ontario-tavi roncsokkal szemben – a Huron-tóban nincsenek jelen a fa tárgyakat a vízben pusztító „zebra-kagylók”.
Figyelem! A hajó pusztulásakor senki nem halt meg, viszont 1971-es felfedezése óta 14 búvár lelte halálát az egyszerűnek tűnő merülés során. A víz rendkívül hideg, kb. 2-4 fokos, közepes és erős áramlatra bármikor lehet számítani. A látótávolság néha kitűnő (15-25 méter!) is lehet, de néha hirtelen lecsökken 2-5 méterre, ezért csak „Advanced” minősítésű tapasztalt búvár merülheti a roncsot. A legfontosabb tanács az, hogy érdemes az összes biztonsági ellenőrzést duplán elvégezni, illetve rossz időben semmi esetre se kezdjük meg a merülést!
A fenti képre kattintva több információhoz és még több képhez lehet jutni a ronccsal kapcsolatban.
Zseniális videó a roncsról: