Scapa Flow trilógia II.
Mai bejegyzésünk során látogassuk meg az SMS Dresden „nővérét”, amely szintén a jeles önmegsemmisítő akció miatt a Skócia északi csücskének mélyén nyugszik. Az élő, tengeri hadimúzeumként is aposztrofált legendás roncsmező cudar vizeiben fellelhető egyik legérdekesebb látványosság az SMS Cöln cirkáló.
Egy kis történelem: Az 1919 június 21-i nap eseményei az ezt megelőző, 41.-ik bejegyzésben már be lett mutatva. A fogságban lévő flotta saját hajóinak elsüllyesztésére utasító parancs „kézhezvétele” után a Cöln matrózai itt is tüstént munkához láttak, mely következtében a hajó a parancs után 2 órával már el is süllyedt. A mentőcsónakokba zsúfolódott legénység szomorú arccal figyelte, ahogy a kis területre összeterelt flotta egyik hajója a másik után fordul át és/vagy merül el a hullámokban.
A hajót 1916 októberében készült el a németországi Blohm and Voss, Hamburg-i hajógyárban. A cirkáló az SMS Dresden cirkálóval az egyedüli „Cöln” osztályú befejezett hadihajó. Ez a hajó is – a Dresden-hez hasonlóan – egy előzőleg elsüllyedt hadihajó után kapta a nevét. Az eredeti SMS Cöln 1914-ben a Heligoland-i tengeri ütközetben sérült meg és süllyedt el az Északi-tengeren.
Az SMS Cöln 35 méter mélyen fekszik a tengerfenéken jobb oldalára dőlve, legmagasabb pontja 22 méteren van. A hajó 115 méter hosszú és 12 méter széles méreteivel elég impozáns látványt nyújt a búvároknak. Bár a cirkálót az SMS Dresden mellett a másik legjobb állapotban lévő Scapa Flow-i roncsnak szokták meghatározni, a törzse nagyobb mértékben sérült, mint testvér-hajója esetében. Az észak felé „mutató” hajóorrtól indulva láthatjuk a páncélozott irányító tornyot, lövegeket, sok fedélzeti berendezést és a felépítmények egy részét, amelyek egy része a dőlés miatt az aljzaton fekszik.
Az irányító torony (más néven híd) jól átjárható, még egy kis természetes fény is beszűrődik. Belül 2 helységből áll, az alsó elülső teremben volt a kormánymű és az iránytű, a felső hátsó teremből ellenőrizték az irányítást és működtették a célzó berendezéseket. A hajó közepe felett vagy mellett úszva láthatjuk a hajóhorgonyt a láncával együtt, a kémények helyét és a gőzkazánokat, továbbá a motor kiszerelésének nyomait. Itt a középső / hátsó részen a hajó törzse eléggé sérült, úgy is mondhatjuk, hogy ki van nyitva. Ennél a pontnál is könnyen be lehet úszni a hajó gyomrába, de ez csak megfelelő felszereléssel rendelkező tapasztalt roncsmerülőknek ajánlott. A néhai fedélzet több pontján is jól kivehetőek az ágyúk és a lövegek, melyekre a természet kagylók képében húzott védőponyvát.
A látótávolság csak 5 –
További információkért és a képek eredetiéért kattints a fenti képre / Click on the last picture for additional informations and for the original of the photos on the site http://www.scapaflowwrecks.com!