A hajók általában a viharok, tűz, lövedékek, robbanás, illetve valamilyen ütközés miatt “szoktak” elsüllyedni. Van azonban pár hajóroncs egy kis helyen, amelyek egyedi módon kísérleti atomrobbantásnak estek áldozatul, méghozzá a nyúl szerepében. Mai úti célunk az egyik ilyen áldozat, a világ másik felén a kellemesen meleg tenger fenekén nyugvó hatalmas amerikai repülőgép anyahajó, az USS Saratoga.
Egy kis történelem: A II. VH véget ért, a haditechnika hatalmasat fejlődött és így a világ megváltozott. Az atombombát már elkészítették, már be is vetették, de még fejleszteni kellett, hogy minél jobban pusztítson… Mivel értelemszerűen nem lehetett a kontinens(ek)re valahol csak úgy ledobni, ezért az amerikaiak „szépen megkérték” a Marshall-szigetek közelében fekvő Bikini-atoll lakóit (167 embert), hogy nem ajánlanák-e fel szigetüket az emberiség érdekében, és nem költöznének-e el máshova? A helyiek természetesen költöztek… Mint később kiderült: az emberiség érdeke alatt az amerikaiak 3 nukleáris tesztrobbantást értettek.
A Saratoga repülőgép-anyahajó 1925-ben készült el az USA-ban, a New-York-i Shipbuilding Corporation hajógyárban. A hajó hatalmas volt,
Az első robbantást még kis sérülésekkel megúszta a Saratoga, de a másodikat 1946. július 25-én már nem. A 400 méterre robbanó víz alatti atombomba robbanása letarolta a hajó repülőgép-felszálló fedélzetét, a hajó kéményeit, fedélzeti eszközeit. A lökéshullámban kibillent hajó 50 méterrel a vízfelszín alatt, álló pozícióban ért tengerfeneket. A sugárszennyezettség miatt a hajót hosszú évtizedekig nem látogatták búvárok, viszont 2010-től – rendszeres mérések és ellenőrzések eredményei után – már szervezett utakat biztosítanak az érdeklődőknek.
A hajó legmagasabb víz alatti pontja 12 méteren van, a látótávolság nagyon jó, 15 –
A fedélzeten tovább haladva fő látványossága a roncsnak a fedélzet alatti repülőgép hangár, ahol számos repülőgép várja hiába a következő utat. Itt a padlón még különböző méretű bombákat is láthatunk. A hangár egyes elemei már kezdenek összeomlani, így erre a területre történő behatolás nagy összpontosítást igényel a szűk járatok, illetve akadályok miatt, ráadásul itt a mélység már eléri a 30 métert is. A robbanás következtében néhány repülő lerepült a fedélzetről, és fejjel lefele állt meg
A roncs méretei és története miatt is egyedülálló, akinek van szerencséje merülni a roncson, az egy soha el nem felejthető búvárélménnyel lesz gazdagabb…
Mivel egy hatalmas hajóról van szó, két videót is csatolok: