Mostani bejegyzés keretén belül nézzünk szét a Vörös-tenger észak-keleti csücskén és utazzunk el képzeletben az utóbbi 10 évben a turisták körében egyre népszerűbbé váló Jordánia partjaihoz. A közel-keleti területen a turizmus megjelenésével egyre aktívabb búvárélet alakult ki, melyet egy igen szép hajóroncs is tovább gazdagított. Mai roncsunkat maga a jordán király közbenjárásával és közvetlen szerepvállalásával süllyesztették el, saját maga felügyelte a munkálatokat, mivel ő is nagyon szeret búvárkodni. A királyi roncs az MV Cedar Pride.
Egy kis történelem: A hajót 1964-ben a spanyolországi Gijon városában építették és tették vízre. A dízelmotoros teherszállító hajónak több neve is volt, sorrendben: Mon Dos, Puerto de Pasajes, majd San Bruno, végül megvette egy libanoni cég, ekkor kapta a Cedar Pride nevet. A hajó közel-keleten és a Vörös tengeren szállított árut ide-oda, pont úgy, mint a végzetes napokon…
A végzet 1982 –ben jött el, ezen év júliusában érkezett a hajó a jordániai kikötővárosba, Aquaba-ba. A kikötőben tisztázatlan okokból a hajó augusztus 2-án kigyulladt és félig kiégett. A tűz pusztítása során 2 matróza is meghalt sajnos… A kiégett hajó költségeit senki nem akarta vállalni, így a roncs a kikötő egy eldugott pontján ringatózott elhagyatva még 3 évig.
Ezt elégelte meg Jordánia akkori királya Abdullah herceg, és utasítást adott a hajó mesterséges zátonyként való újrahasznosítására. Ő maga személyesen felügyelte a tisztítási, előkészítési munkálatokat. A hajót 1985 november 15-én kivontatták Aquaba-tól mintegy 6 kilométere délre, és elsüllyesztették a King Abdullah strandtól 150 méterre a sekély vízben.
A hajó a bal oldalár dőlve nyugszik a homokos, apró köves aljzaton 28 méteres mélységben, a legmagasabb pontja kb. 10 méteren van. A roncs pozíciója nagyon érdekes, két nagy, egymás mellett álló korallszirten fekszik, ezáltal át lehet úszni az oldalán fekvő hajó alatt. A tiszta víz – a látótávolság kb. 10 –
A fedélzet mellett elúszva minden részlet jól kivehető, a nagy rakterek nyílásaiba és a gépterembe gond nélkül be lehet úszni. A fedélközön és a raktereken átúszva célszerű hajó tatjához úszni, ahol a hajócsavar és a kormánylapát található. A beúszáshoz a feltételek adottak, bőven jut be természetes fény is, de ettől függetlenül lámpa legyen kéznél.
A hajó sok részét színes szivacsok és korallok borítják, tetszetős patinát adva a roncsnak. A hal populáció közepes, kisebb és nagyobb – apró halakból álló – halrajok láthatóak a roncs körül, de sok muréna és oroszlánhal is állandó lakosa a roncsnak. A szerencsésebbek még megpihenő teknőst is láthatnak. Itt az éjszakai merülés nagyon emlékezetes, aki tudja, ne hagyja ki.
Az eredeti képekért (illetve még több képért a roncsról) kattints az alábbi képre, illetve a www.bestdivers.pl oldalra!