Franciaország hosszú partszakaszai bővelkednek könnyen merülhető hajóroncsokban, mivel ezen régió is az intenzív kereskedő, illetve háborús övezetek közé tartozik. Mai célpontunk ezzel szemben egy fatális baleset következtében kerül a tenger mélyére, mely során sajnos 100 ember vesztette életét. Nézzük meg a több mint száz éve Marseille közelében nyugvó Liban hajó roncsát.
Egy kis történelem: A Liban-t a skóciai Glasgow városának Napier & Son hajógyárában építették 1882-ben. A francia zászló alatt hajózó személy és teherszállító gőzhajó az első pár évében Kínáig és Madagaszkárig is elhajózott, majd a századforduló előtt Korzika és Marseille között vitte az utasokat, pont úgy, mint az utolsó útján…
Ez az utolsó út tragikusra sikeredett. 1903. június 7.-én a Liban Marseille-ből tartott Korzikára, amikor a Maire sziget egyik nagy zátonyának takarásában nem látta a Toulouse-ból nyugatra tartó L’Insulaire-t, és ez utóbbi teljes sebességgel belerohant a Liban-ba, végzetes sérülést okozva azon. A Liban kapitánya még a part felé kormányoztatta a hajót, de az rövidesen elsüllyedt. A halálos áldozatok számát 100 főben becsülték meg, de a pontos számot senki nem tudja, mivel sokan jegy nélkül voltak a fedélzeten.
A
A roncs a jobb oldalára dőlve fekszik az aljzaton. A látótávolság nagyon jó, kb. 15-
A hátsó árbocot könnyű szerrel megtaláljuk a törzs mellett miközben a hajó orra felé vesszük az irányt. A hátsó rész szinte csak lemezek és vasdarabok kupaca, az ütközés erejét jól mutatja, hogy ez a rész szinte megsemmisült. A kupac után könnyen ki lehet szúrni a hatalmas gőzkazánokat, melyek idővel „kiszabadultak” a törzsből. Itt nyugszik a főárboc, amely szintén a törzs mellett fekszik.
Ezen a részen a Liban teste már jobb állapotban van, mint hátul. A felépítmények és a kormányállás falai és teteje már a múlté, így itt mind a fedélzeti szintet, mind az alatta meghúzódó szintet is könnyen be lehet járni. A terület tágas, sok a természetes napfény, ezért a beúszás nem minősül veszélyes vállalkozásnak. Innen továbbúszva a hajóorr felé még láthatóak a rakterek nyílásai, melyben egykor sok-sok postai küldemény volt bezsákolva.
Az orr is viszonylag jó állapotban van, előtte található a „szokásos” horgonylánc csörlő, melyet a roncs többi pontjával együtt kis mértékben már bekebelezett az élővilág. Itt még mindig a helyükön állnak a jellegzetesen görbe és már üresen ácsorgó mentőcsónaktartó rudak.
A L'Insulaire az ütközés után "épségben" eljutott Marseille kikötőjébe: