Persze, hogy a Thistlegorm...
Mint első roncs, a Titanic utáni legismertebb roncsról készítem az első bejegyzést. Ezt a hajóroncsot már nagyon sokan merülték, közkedvelt célpont a búvárok körében, nem is véletlenül. Léteznek szebb, jobb, profibb képek is a roncsról, de én az alábbiakat tartottam megfelelőnek.
Egy kis történelem: A hajó 1940-ben épült Angliában, mint kereskedelmi hajó, de 1941-ben a II. Világháború miatt már mint utánpótlás szállító hajó tevékenykedett Afrika északi részén. Utolsó útján is épp az észak-afrikai frontra szállított hadianyagot, amikor 1941 Október 6-án egy német repülőgép ritka nagy szerencsével elsüllyesztette. A robbanás szétvetette a hajó hátsó részét, amely így szinte "kinyílt". Az elülső rész és a raktér viszonylag épségben megúszta a robbanást.
Az 1950-es években a tenger alján csendben megbúvó hajóroncsot a helyi halászok elbeszélései és útmutatásai alapján a híres tengeri róka, Cousteau kapitány fedezte újra fel és publikálta.
A hajó történetében benne van, hogy miért ilyen népszerű: a sok hadianyag (motor, teherautó, tank, vasúti kocsi, mozdony, repülőgép szárny, stb.) még mindig látható a hajón, illetve körülötte, így egy páratlan élményt nyújt merülni, lebegni ilyen történelmi emlékek között.
Nehéz a hajót képeken keresztül bemutatni a méretei miatt, ráadásul nagyon sok apró részletet lehet fényképezni. A hajó jó állapotban van (még), de a sós víz minden bizonnyal győzedelmeskedni fog a fém felett, így aki tervbe vette a roncs közelebbi megismerését, jobban teszi, ha azt a következő pár éven belül megvalósítja a tervét és el is jut hozzá...
A roncs kb 30-34 méter mélyen várja a látogatókat Ras Muhammad-nál, amelyet általában egy egyiptomi északi szafari keretén belül több más ronccsal együtt szoktak megnézni, de szinte minden szállodából elérhető egy egynapos út során.
Nemrég új kikötési pontokat építettek a roncshoz, mert a sok búvárhajó magát a roncsot használta kikötési pontnak, ami az idők során kissé elnyűtte azt, rásegítve a tenger munkájára. Így most már sok kiránduló hajóból grálhat egyszerre több búvár egymás nyakába..
Remélem, hogy aki ismeri a roncsot az nosztalgiázott egyett, illetve sikerült felkeltenem az érdeklődését pár olyan embernek is, aki idáig tartósan nem kívánkozott a víz alá, hogy megismerje ezt az II. Világháborús emléket.