Menjünk most el egy kicsit a karibi szigetvilág környékére. Brit-Virgin szigetek egyik legnagyobb hajóroncs-látványossága az R. M. S. Rhone (Royal Mail Ship Rhone). A kb. 96m hosszú és 11-12m széles hajó Angliában épült 1865-ben. Mint azt a nevéből is kikövetkeztethetjük, a Királyi Postaszolgálat alkalmazásában állt és szelte bőszen a habokat Nagy Britannia és Közép-, Dél-Amerika és a karibi térség országai, szigetei között.
A hajó egyike volt az első, acélborítású, hajócsavar hajtású óceánjáróknak, melyet a kor legmasszívabb hajóiként emlegettek. Bronz hajócsavarja a második volt a világon, amit valaha hajóra szereltek. A hajó első 6 útja Braziliába vezetett, visszafelé útba ejtett kisebb-nagyobb szigeteket.
Egy kis történelem: A végzetes nap kicsivel több, mint 2 év múlva jött el, akkor fejeződött be a hajó szállító szerepe és lett a csodálatos víz alatti világ szerves része. 1867 október 29-én sötét felhők jelentek meg az égen és vihar csapott le a Tortola szigethez közeledő hajóra. A kora téli hurrikán miatt pánik tört ki az utasok között a hídon, így a kapitány a személyzettel bezáratta őket a kabinokba. A tomboló szél a hajót a Black Rock szikláihoz csapta Salt sziget mellett, amely során ráadásul a maximumon üzemeltetett kazánt víz érte, így egy hatalmas robbanás még ketté is törte a hajót. Az utasoknak így nem sok esélyük maradt a túlélésre a viharban, 147 ember (de máshol 300-at is említenek) közül sajnos csak 23 élte túl ezt a dupla katasztrófát, furcsa mód a teljes, 22-fős személyzet mind megmenekült.
A roncs pontos nyughelye a Black Rock Point nevű helyen van Salt Island nyugati részén. A területet, ahol a roncs található „Rhone Tengeri Park”-nak (Rhone Marine Park) nevezték el 1967-ben, így ez a védett terület a búvárok paradicsomává vált.
A hajó a homokos, viszonylag egyenes tengerfenéken, 26 méter mélységben fekszik a képeken is jól láthatóan több darabra törve, melyek körvonalai jó időben egy kis szerencsével a felszínen sznorkelezve is jól kivehetőek.
A látási távolság általában 15-25 méter, de sokszor – főleg viharos napokon – ez lecsökken 5-10 méterre.
Érdekesség még a hajóval kapcsolatban, hogy állítólag több ott bámészkodó búvár is úgy érezte a víz alatt, mintha valaki megveregette volna a vállát, de hátranézve senkit nem láttak. Mások azt jelentették, hogy furcsa hangokat hallottak ugyanott. Ezen legendák nyomába eredt a National Geographic Channel „Is it Real?” Című műsora is.
Több információ, illetve búvárkodás a hajónál: www.divebvi.com
http://3scape.com/pic/8333/Anchor-of-the-Rhone
http://3scape.com/pic/8320/Skeleton-of-the-Rhone
http://3scape.com/pic/8329/Floor-joists-of-the-deck
http://3scape.com/pic/8350/Huge-propeller
Köszönet Adam Romanowicznek, hogy megoszthattam a következő képeit / Thanks to Adam Romanowicz to share his photos :
Végül az említett bronz hajócsavar: