A japán invázió miatt a Fülöp-szigeteken nagyon sok hadihajó, illetve azokat kiszolgáló hadi teherhajó szolgálta a császár hadseregét. Jelenlegi célállomásunk – a Palawan szigethez tartozó Coron öböl - jelentős szerepet játszott a II. VH-ban, igen aktív harcászati tevékenység folyt part menti vizein s a gyakori amerikai bombázások miatt szinte tele van jobbnál-jobb háborús roncsokkal, mint pl. az Olympia Maru, Okiwawa Maru, Kogyo Maru, Kyokuzan Maru, vagy például mostani bemutatónk főszereplője, az egyetlen nem „Maru”, az IJN Akitsushima.
Egy kis történelem: Az Akitsushima egy igen speciális hajó volt, úgy lett kiépítve, hogy fedélzetén egy Emily nevű „vízi-repülőt” (nem hidroplánt!) szállított a fegyverzetén kívül, melyet a fedélzeti darujával tudott kiemelni a tengerből. Hivatalis megnevezése a „Japanese Seaplane Tender”, vagyis japán vízi-repülő szállító. Az Akitsushima-t 4 dízelmotor hajtotta, végső sebessége elérte a 19 csomót.
A hajót 10db 25mm-es gépágyúval és 4db 5 inch-es löveggel látták el. A 118 méter hosszú és 15,7 méter széles Akitsushima 1941. április 29-én készült el Kobe-ban a Kawasaki Hajógyárban. A háborúra tekintettel már aznap megkapta az első parancsát: irány a Csendes-óceán! Több hónap aktív harci szolgálat során megjárta Ázsia több pontját is, számtalan esetben megtámadták harci repülők és/vagy hadihajók, megmentett számtalan tengerészt süllyedő hajókról (pl. a megtorpedózott Hakaze-ről). A hajó őrangyala szinte végig jól tette a dolgát, mivel az túlélt rengeteg ütközetet, nagyon sokszor bombázták, támadták ellenséges gépek, de mindig megúszta.
Ez így volt egészen 1944 elejéig. 1944 február 17-én a híres Truck lagúnánál két, egyenként 380kg-os bomba találta el, majd másnap kapott a bombákból még egyet. A találatok ugyan nem süllyesztették el a hajót, de rendesen megrongálták, a hajó javításra visszavonult a Coron Öbölbe. 1944 szeptember 24.-én a kikötőhöz közel horgonyzó hajót több mint 30 ellenséges repülő támadta meg, és az újabb 3 bombatalálat miatt a hajó elsüllyedt, legénységéből 86 fő halt meg a hajó katasztrófája során.
A hajó az oldalán fekszik 36 méterre az öböl alján, legmagasabb pontja 22 méteren van. A bombatalálatok és a fedélzeti robbanások miatt a hajótest jelentősen megsérült, hátul - a motortér körül - szinte ketté is törött. A szereszét álló fémek és a néha jelentős áramlás miatt a merülés nem javasolt kezdőknek. A hajótestbe csak megfelelő roncsmerülő tapasztalattal lehet bemenni. A látási viszonyok az egész öbölben jók, csendes, napos időben 15 méter is lehet. A legérdekesebb pontja talán a gépház, illetve a hajó mellett az aljzaton heverő daru, sajnos Emily eltűnt, semmi nyoma.
Az élővilág a szokásosnak mondható, a roncslakó morénákon és a zsákmányra vadászó barracuda rajon kívül sok színes apró hal él az „ajándék zátony” körül.
Köszönet Amy Wicks-nek, amiért használhattam a képeit. / Special thanks to Amy Wicks to share photos of the wreck.
További merülési információkért, illetve képekért és videóért kattints a képre!
Click on the picture for more pictures, movie or information of diving on the wreck: