A hűvös északi vízből evezzünk – képletesen - egy kissé melegebb vizekre. Csak „egy kissé melegebb”, mert a Fekete tenger még nyáron, a 30 fokban is meglephet minket és könnyen 3 fokos vízben találjuk magunkat… A mai bejegyzés érdekessége, hogy ezen a szomorú napon mind a támadó, mind a támadott hajó a tenger mélyére került a bulgáriai Várna partjainál. Lássuk először az áldozatot, a Regele Carol I. aknatelepítő hajót. Mivel a búvárkodás itt is kissé gyerekcipőben jár, így ez a poszt sajnos nem lesz sok szép képpel illusztrálva...
Egy kis történelem: A hajó 1898-ban csúszott le a rámpán a vízbe az angliai Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. hajógyárban, Govan-ban, mint személyszállító gőzhajó, majd Glasgow-ban fejezték be az építését. A meghajtásról egy kétszer tripla-expanziós motor gondoskodott, ennek segítségével 18 csomós végsebességre is képes volt a Carol. A kész hajó egyből elindult Romániába, ahol is mint a román tengeri Hivatal hajójaként teljesített szolgálatot. A hajó az I. VH.-ban a cári orosz hadiflotta részeként fel lett fegyverezve. A háború után visszatért a civil életbe, a Constanta-Várna-Isztanbul-Szaloniki útvonalon hajózott, mint személyszállító hajó, de a ’40-es évek elején már megint talpig fegyverben állt a Regele Carol I.
A végzetes napon – 1941 október 10.- én a hajó éppen a szokásos napi rutinja szerint telepítette a vízi aknákat a román partok közelében, amikor dél előtt 10 perccel erős robbanás rázta mag a hajó törzsét, és a hajó 13 perc alatt elsüllyedt 2 mérföldre a Galata Burnu világítótoronytól a bolgár partok közelében, a személyzetből 21 ember halt meg a támadás és a süllyedés következtében. Hogy mi történt? Erre két verzió is van. Az első szerint a hajó víz-alatti aknára futott, amit az (ekkor még ellenséges) L-24 szovjet tengeralattjáró telepített. Ez a tengeralattjáró kb. 50 km-re fekszik a Carol-tól 60 méter mélyen, a Kaliakra-foknál. A másik verzió szerint a Regele Carol I.-et az SHCH 211szovjet tengeralattjáró torpedózta meg, de ő sem jár jobban… A süllyedő Carol-ról rádión jelenteni tudták még a tengeralattjáró pozícióját, így harci repülők azonnal rátaláltak és megsemmisítették azt. A tengeralattjáró a Carol-tól nem messze nyugszik 22 méter mélyen…
A hajó 23 méter mélyen nyugszik álló pozícióban a tenger alján. A fedélzet fa borítású része helyenként még egész jó állapotban van, ráadásul a mai napig láthatóak rajta a láncra kötött víz-alatti aknák. A fedélzeti felépítmények nehezen kivehetőek már. A hajó első része eléggé sérült, bizonyára a robbanás roncsolhatta össze, emellett korrózió miatt már a hajótörzs is elég rossz állapotban van.
A hajó megmaradt részeit szinte teljesen beborítják a kagylók, illetve a zöld tengeri köntöst biztosító hínár. A víz egészen világos-zöld, sajnos a látótávolság nem az igazi, kb. 7-
Nem is gondolnánk, hogy mennyi hajóroncs fekszik a Fekete Tengerben: