Scapa Flow trilógia III.
Scapa Flow öbölben tett kirándulásunkat egy olyan hajóval zárjuk, amely nem csak, mint látványosság érdekes a jelenben, hanem a múltban véghezvitt tettei, azaz a háborúban játszott szerepe is kiemeli a többi roncs közül. A mai célpontunk sok borsót tört ellenfelei orra alá, kevésbé cizelláltan fogalmazva nagy rombolást végzett az ellenfél soraiban… Ez a hajó az SMS Brummer.
Egy kis történelem: a hajót 1915-ben gyártották az AG Vulcan hajógyárban, Stettin városában. A
1917 októberében a két hajó megközelített egy Norvégiába tartó angol konvojt. Hogy ne fogjon az ellenség gyanút, a legénysége átfestette a hajókat sötétzöldre, hogy jobban hasonlítsanak angol hadihajókra, majd így nagyon közel érve a konvojhoz pusztító csapást mértek rá, elsüllyesztettek 2 angol rombolót és 9 semleges teherhajót. A 28. posztban bemutatott E-19 angol tengeralattjáró kapitányával ellentétben itt nem urak háborúztak, a német csapás eredményeként több mint 250 ember lelte halálát a tengeren.
Az SMS Brummer-t az „elfogott” német flotta nagy részével együtt a skócia-i Scapa Flow öbölbe rendelték a fegyverszünet alatt. A flotta „ön”megsemmisítése során a hajó 1919. június 21-én 13.05h-kor süllyedt el és ért tengerfeneket 36 méter mélyen a jobb oldalára dőlve, 22 méter mélyen van a roncs legmagasabb pontja.
Ez a hajó nagyon hasonlít az előző posztban bemutatott SMS Cöln-re, a Brummer ugyanolyan pozícióban nyugszik a tenger mélyén, a hajótörzsön található sérülések helye és mértéke is szinte egyforma. Ereszkedve a roncshoz célozzuk meg a hajó orrát, amely szintén impozáns látványt nyújt, ahogy a világoszöld vízből lassan előtűnik. A kecses orr-rész felett a tat felé úszva láthatjuk a fedélzeten átfutó horgonyláncokat, majd a hajótörzsről leváló fő fedélzeti elemeket, az 5,9 inch-es fedélzeti ágyúkat, amely közül egy pár már az aljzaton van.
Az irányító torony jól kivehető, bár az utóbbi időben egyre jobban leszakad a hajótestről. Az ajtaja nyitva van, be lehet úszni, de már minden eszközt, berendezést rég elvittek belőle. A fedélzet leválása „kinyitotta” az alsó fedélzet bizonyos részeit, így pár raktérbe és fedélközi részbe is be lehet könnyen úszni. A hajó szinte tökéletes állapotú hídja azonnal észrevehető, egyike Scapa Flow legszebb ikonikus képeinek. Állapota azért ilyen jó, mivel fő anyaga a réz, így nem sérült annyira, mint a többi hajón.
Továbbúszva meglátjuk az árbocot, a gőzkazánokat, majd a kémény helyét is. A Brummer törzsének hátsó harmadán itt is végezetek rombolást a hajó motorjának kiemelése során, itt a hajótörzs eléggé sérült, nagy fedélzeti elemek szakadtak le a törzsről, ezek szintén az aljzaton fekszenek. A tatnál látható, hogy meg lett bontva a törzs, így láthatóvá vált a kormánymű és a hozzá tartozó motor is. A hajó nagyon nagy élményt nyújt a búvároknak, de mélysége, látótávolsága, illetve a behatolás veszélyessége miatt a roncsok látogatását az Öbölben csak haladó búvároknak ajánlják.
További információkért és a képek eredetiéért kattints a fenti képre / Click on the last picture for additional informations and for the original of the photos on the site http://www.scapaflowwrecks.com!