HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

51. HMS Maori - Málta

2013.02.27. 22:27 booware

hmsmaori11.jpg

A 2. poszt újra után térjünk vissza a napfényes Málta szigetéhez és most tekintsünk meg egy II. VH-s „emlékművet”, amely elhelyezkedése miatt nagyon népszerű a búvárok körében. Mind a víz alatt merülve, mind a víz felszínén sznorkelezve nagyszerű élményt nyújt az angol romboló, a HMS Maori roncsa.

hmsmaori1.jpg

Egy kis történelem: A hajó 1937 szeptember 2-án készült el a Govan-i Fairfield Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. hajógyárban, Skóciában. Besorolása alapján a hadihajó egy „Tribal” osztályú romboló volt, vastagon felfegyverezve: 6db 120mm-es fedélzeti ágyút, 1db 4 inches dupla ágyút, rakétaindító állványokat, torpedóvetőt és gépágyúkat építettek a hajóra. A 36 tengeri csomós sebességre képes hajó nagyon modernnek számított a maga korában. A háború alatt a hajó a Mediterrán térségben szolgált, eközben részt vett a híres Bismarck hadihajó üldözésében és elsüllyesztésében.

hmsmaori12.jpg

A végzetes nap 1942. február 12.-én jött el a hajó életében, amikor a Maori Málta festői szépségű fővárosának öblében horgonyzott éppen. A kora reggeli órákban hirtelen német repülők támadtak a hajóra, a gépteremnél találatot kapott megsebzett hajó lassan elmerült az öböl vizében. A támadás és elsüllyedés során egy matróz vesztette életét. Mivel a hajó szinte a forgalmas kikötő közepén merült el, így 1945-ben kiemelték és pár mérfölddel arrébb, St. Elmo Öbölben eresztették a tenger mélyére az akkor két részre törött hajót.

hmsmaori7.jpg

A 115 méter hosszú és 11 méter széles hajó jelenleg 14-16 méteres mélységben nyugszik, legmagasabb pontja 8 méteren van. A roncs hű a kifejezéshez, tényleg roncs, sok helyen törött szerkezeti elemek és kesze-kusza vasdarabok halmazának tűnik a hajó maradványa, éppen ezért merülése során kiemelt figyelmet szenteljünk annak, hogy ne akadjunk be a kiálló vasdarabokba. A hajó fegyverzetét már rég leszerelték, de a helyük még látható, mint ahogy még néhány torpedót is lehet látni a roncson.

hmsmaori9.JPG

A hajó hídja szinte az egyetlen rész, amely épségben vészelte át a „robbanás-süllyedés-kiemelés-vontatás-újra süllyedés-70 év a víz alatt” procedúrát, részei jól kivehetőek. Be lehet úszni a roncsba, az sok helyen nyitott, így a fény útja mindenhol biztosított. Pár tartó oszlop már kezdi feladni a küzdelmet a környezettel, így mindenki legyen résen. A hajó egyes részei, illetve az alja mélyen a homokban ül, így még jobb témát szolgáltat a fényképészeknek…

hmsmaori4.jpg

A látótávolság megfelelő, általában 10-20 méter, de előfordulhat, hogy ez 5-10 méterre csökken. A nyári időszakban a víz általában kellemes, a roncs körül kb. 22 fok. Az élővilág nagyon sokszínű, a szokásos bentlakókon (angolna, muréna, tűzhal, stb.) még néha polipokat, sőt még csikóhalat is lehet látni!

hmsmaori5.jpg

Egy szép vázlat a roncs mai állapotáról és egy videó:

hmsmaori10.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: Málta

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr325109083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása