Az 53.-ik bejegyzés után most újra visszatérünk a gyarmati világban fűszereiről és főleg elsőrangú teájáról magának jó nevet szerző Sri Lanka partjaihoz és meglátogatjuk azt a repülőgép-anyahajót, amelyet a II. VH közepén egy hatalmas japán repülőgép rajz támadott meg és sikeresen a tenger mélyére küldött. Mai célpontunk a HMS Hermes.
Egy kis történelem: A Hermes anyahajót ötévnyi építés után1924-ben avatták fel az angliai Armstrong Whitworth & Co Ltd hajógyárban, ez volt az első hajó, amelyet kifejezetten repülőgép hordozásra terveztek és építettek meg. A következő évtizedeket többnyire a kínai-tengeren teljesített szolgálatot, néha még aktív kalóz bázisok elpusztításában is részt vett. A II. VH kitörése is Ázsiában érte, rögtön a közepébe is csapott.
1942. április 9.-én a Hermes az összevont japán erők elöl próbált meg elszökni, de ez nem sikerült. Egy több mint 90 repülőből álló raj támadta meg őt és a HMAS Vampire-t. A támadás sikeres volt, az anyahajót tíz perc alatt kb. 40 találat érte, mely következtében gyorsan elsüllyedt és 307 embert rántott magával a hullámsírba…
A 182 (!) méter hosszú és
A roncs a bal oldalára dőlve érte el az aljzatot és nagyon belefúródott az iszapba. A híd és a torony a támadás és a több évtizednyi víz alatti lét miatt már teljesen összetörött, a fedélzet több pontos is szétnyílt. A hajó orra dél felé „néz”, a tatnál a hajó kormánylapátja és két hajócsavarja jól kivehető még ennyi év után is, általában ide ereszkednek a technikai búvárok a merülés kezdetén.
A tat után könnyen lehet „utazni” és nézelődni a hajó, miközben a hajó másik vége fele úszunk. A törzs mentén haladva a viszonylag jó állapotban lévő fő fedélzet, más néven a kifutópályáját lehet szemrevételezni. A híd és a felépítmények épségben maradt részein már látszik a tenger vas foga, amely jól megrágta a roncsot, a különböző szintek kezdenek „összecsúszni”, idővel majd egy hatalmas vas szigetet fognak alkotni.
A hatalmas géptermet alaposan meg lehet vizsgálni a kifutó felőli oldalról, jól el lehet különíteni a dús növényzettel benőtt gőzkazánokat, dugattyúkat, különböző gépészeti alkatrészeket. A repülőgépek tárolására szolgáló fedélköz is megfigyelhető kívülről, a hajó oldalán eredetileg is betervezett nyílásokon keresztül.
Az orr felé evickélve a hajó mellett a torony egyes részeinek romjai fekszenek, ilyen többek között a gyakori fotótémául szolgáló antenna is. Egyéb érdekességekre is lehet bukkanni a fedélzet felett, mellett úszva: gyönyörű légelhárító ágyúk ágaskodnak még az ég fele, lövegek, bombák láthatóak eredeti tárolójukban itt-ott.
A világon 3 elsüllyedt repülőgép-anyahajón lehet merülni, de ez az egyetlen, amely háborús tevékenység során veszett oda. A hajó különleges haditengerészeti védelem alatt áll, így tilos a hajó belsejébe bármilyen módon is bemenni, bármilyen tárgyat elmozdítani illetve elvinni. A szigorú szabályozás kiköti azt is, hogy kerülni kell az esetlegesen fellelhető emberi maradványok fényképezését, illetve videózását is, továbbá ezeket tilos publikálni bármilyen formában!