És most lássuk a sziámi pár fiatalabb tagját, amely az első hajó, az SMS Cormoran után 36 évvel és 4 hónappal később ugyanott fejezte be szállítói tevékenységét. A mai roncsunk 7 hónappal túlélt egy torpedótámadást, de másodjára már nem volt ilyen szerencsés. Lássuk a Tokai Maru múltját és jelenét.
Egy kis történelem: A hajót 1930-ban építették meg és tették vízre Japánban, a szép nevű Mitsubishi Z. Z. Hajógyárban. A majdnem
Ez a nap 1943-ban jött el. Januárban az öbölben veszteglő hajó elhagyta biztos menedékét, ekkor közel a parthoz torpedótalálat érte. Nem süllyedt el, még vissza tudott menni Apra Harbour-ba, ahol még hét hónapig horgonyzott egy helyben. 1943 augusztus 27-én egy amerikai tengeralattjáró újra megtámadta a Tokai Maru-t és a közelben állomásozó Nichiyo Maru-t. Ezt már nem élte túl hősünk és szinte ráborult az alatta heverő Cormoran-ra.
A Tokai Maru közel 37 méterre süllyedt le a homokos, köves aljzatra és kb. 80 fokos szögben a bal oldalára dőlt. A legmagasabb pontja a felső fedélzet hátsó része, ez kb. 13 méterre van a felszín alatt. Mivel a víz meleg és sok a napfény, a merülés kezdők számára is élvezetes lehet.
A merülés elején már látszik a növények által szépen zöldre festett felépítmény. A hajó törzse nagyon jó állapotban van, a fedélzet és a felépítmények borítása lett csak évek alatt kissé hiányos, a többi rész a helyén van. A felső és az alsó fedélzet nagyon kellemes látvány, tágas, tele van fénnyel, így ezt a részt könnyen be lehet járni.
A felépítményeken még a mai napig trónol a hajó hatalmas kéménye viszonylag jó állapotban, de a borítása már egy helyen beszakadt. Az orr felé haladva rengeteg tárgy, alkatrész, csörlő és kötél található a raktérnyílások körül. Elöl és hátul is 1-1 árboc rádőlt a fedélzetre, de mindkét oldalon van még egy-egy, amely többé-kevésbé még a helyén áll, az első oldalán még a létra is megmaradt. Az első részen lévő két hatalmas raktérnyílás látható, viszonylag üresek, csak pár fém alkatrészt lehet benne találni.
Az orr már nincs teljesen jó bőrben, valamelyik támadás eredményeképpen a jobb oldalon a horgonycsörlő mellett eléggé sérült a burkolat, sok itt a deformált lemez. A hajó mindkét horgonya le van engedve, az egyik lánca keresztülfut az orr részen. Ennél a pontnál következik a visszaút, esetleg a törzs felett. Ez kevésbé izgalmas, de egy kis úszás után jön a „találkozási pont”, ahol az SMS Cormoran roncsa a Tokai Maru-t szinte érinti.
Ezután egy kis emelkedés során visszajutunk a felépítményhez, a hidat is be lehet járni, illetve le lehet jutni a hajó belsejébe, ha van megfelelő felszerelés. A szűk folyosók, járatok után a hátsó raktárnyílások után irány a tat, ahol sok eszköz várja még az érdeklődő kalandorokat.