Afrika végtelenbe nyúló partjai mentén még nem kezdték el felfedezni, illetve kiaknázni a hosszú évtizedek, évszázadok során elpusztult hajók adta lehetőségeket, így sajnos pár terület kivételével nincs is komoly kultúrája a roncsbúvárkodásnak. Az utóbbi időkben ezzel szemben végre Kenya és Dél-Afrika mellett Tanzánia is felkerült a merülhető hajóroncsok térképére. Mai roncsunk a nehezen kimondható SS Paraportiani roncsa.
Egy kis történelem: A
A roncs teljesen véletlenül nagyon szép helyen süllyedt el egy kissé a bal oldalára dőlve: a homokos aljzat is fehér, a víz gyönyörű kék színű, ráadásul a roncs legmélyebb pontja is kb. maximum
Már a víz felszínéről is jól látszik a roncs körvonala. A merülést célszerű a roncs végénél, a tatnál kezdeni, a legmagasabb pontja 4 méterre van a vízfelszíntől. A tat a roncs leglátványosabb része, ez a szakasz viszonylag jó állapotban maradt. A kormánykerék és azt a lapáttal összekötő tengely még kivehető az ezerszínű növényekkel vastagon benőtt borításon.
A kormánykerék után egyből található egy raktárnyílás, ahol be lehet hatolni a hajó egyetlen fedve maradt felépítményébe, egy apró kis szobaszerűségbe. Ennek a végén az egyik eldőlt árboc rúdja található, amely a szép homokban végződik. Az orr felé tovább haladva láthatjuk, hogy a törzs szinte elfogyott, csak a váza maradt meg, annak is csak egy két darabja.
Az orr előtt található a hajó másik érdekes pontja, a három dugattyús gőzmotor és a két nagy gőzkazán. Ezekre a részekre érdemes egy kis időt is szánni, van miből, hiszen a kis mélység miatt bőven van levegő a tankban. A hajó orr része egyben maradt, érdemes körbeúszkálni és megkeresni a homokban a horgonyláncot. A visszaút során újra megcsodálhatjuk a gépészetet, a hajó néhány alkatrészét, egy árboc rudat, majd a tatot, ahol általában végződnek a roncs körüli kirándulások.
Measurer nevű kommentelőtől ezt a kiegészítést kaptam a ronccsal és annak történetével kapcsolatban:
Az SS Paraportiani búzát szállított Romániából Szaud-Arábiába Jeddahba! Az arab-izraeli háború miatt ugyanis a Szuezi-csatornán nem kelhetett át, így a Jóreménység-fok megkerülésével igyekeztek eljutni a rendeltetési kikötőbe.
Mombasában akart üzemanyagot felvenni. Mivel a radar és az URH-készülék - állítólag - elromlott, hagyományos navigációval próbálkoztak, de sem a navigálással, sem a kelet-afrikai északi áramlással nem voltak képesek megbirkózni, korallzátonyra futottak.
Amit nem tudunk az az, hogy egyáltalán lett volna-e miből kifizetniük a kikötői költségeket, és az üzemanyagot.