HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

99. SS Paraportiani - Tanzánia

2013.11.05. 22:04 booware

109402.pngAfrika végtelenbe nyúló partjai mentén még nem kezdték el felfedezni, illetve kiaknázni a hosszú évtizedek, évszázadok során elpusztult hajók adta lehetőségeket, így sajnos pár terület kivételével nincs is komoly kultúrája a roncsbúvárkodásnak. Az utóbbi időkben ezzel szemben végre Kenya és Dél-Afrika mellett Tanzánia is felkerült a merülhető hajóroncsok térképére. Mai roncsunk a nehezen kimondható SS Paraportiani roncsa.

1B011735_0048_lt.jpg

Egy kis történelem: A 95 méter hosszú teherszállító hajót a németországi Lübeck Orenstein & Koppel Werke hajógyárban épült meg 1927-ben. A dán lobogó alatt szolgáló hajó szerencsésen túlélte a háborút, majd görög tulajdonba került, ekkor kapta szép nevét is. Hogy merre járt, azt nem lehet megmondani, de egy biztos: 1967 október 25.-én Kelet-Afrika partjainál, Tanzánia északi partjaitól kb. 40 km-re Pemba szigeténél zátonyra futott és elsüllyedt, mely során szerencsére senki nem sérült meg.

109403.png

A roncs teljesen véletlenül nagyon szép helyen süllyedt el egy kissé a bal oldalára dőlve: a homokos aljzat is fehér, a víz gyönyörű kék színű, ráadásul a roncs legmélyebb pontja is kb. maximum 8 méter mélyen van. A hajó sajnos nagyon megsínylette a kis mélységet, sok anyagot hasznosítottak róla a helyi nélkülözők, így az mostanában jobban hasonlít egy 110 éves roncsra, mint egy 40 évesre.

Pemba_Wreck.jpg

Már a víz felszínéről is jól látszik a roncs körvonala. A merülést célszerű a roncs végénél, a tatnál kezdeni, a legmagasabb pontja 4 méterre van a vízfelszíntől. A tat a roncs leglátványosabb része, ez a szakasz viszonylag jó állapotban maradt. A kormánykerék és azt a lapáttal összekötő tengely még kivehető az ezerszínű növényekkel vastagon benőtt borításon.

109404.png

A kormánykerék után egyből található egy raktárnyílás, ahol be lehet hatolni a hajó egyetlen fedve maradt felépítményébe, egy apró kis szobaszerűségbe. Ennek a végén az egyik eldőlt árboc rúdja található, amely a szép homokban végződik. Az orr felé tovább haladva láthatjuk, hogy a törzs szinte elfogyott, csak a váza maradt meg, annak is csak egy két darabja.

pp5.jpg

Az orr előtt található a hajó másik érdekes pontja, a három dugattyús gőzmotor és a két nagy gőzkazán. Ezekre a részekre érdemes egy kis időt is szánni, van miből, hiszen a kis mélység miatt bőven van levegő a tankban. A hajó orr része egyben maradt, érdemes körbeúszkálni és megkeresni a homokban a horgonyláncot. A visszaút során újra megcsodálhatjuk a gépészetet, a hajó néhány alkatrészét, egy árboc rudat, majd a tatot, ahol általában végződnek a roncs körüli kirándulások.

pembae8-800.jpg

Measurer nevű kommentelőtől ezt a kiegészítést kaptam a ronccsal és annak történetével kapcsolatban:

Az SS Paraportiani búzát szállított Romániából Szaud-Arábiába Jeddahba! Az arab-izraeli háború miatt ugyanis a Szuezi-csatornán nem kelhetett át, így a Jóreménység-fok megkerülésével igyekeztek eljutni a rendeltetési kikötőbe.

Mombasában akart üzemanyagot felvenni. Mivel a radar és az URH-készülék - állítólag - elromlott, hagyományos navigációval próbálkoztak, de sem a navigálással, sem a kelet-afrikai északi áramlással nem voltak képesek megbirkózni, korallzátonyra futottak.

Amit nem tudunk az az, hogy egyáltalán lett volna-e miből kifizetniük a kikötői költségeket, és az üzemanyagot. 

1 komment

Címkék: Tanzánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr265616905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Measurer 2013.11.07. 09:27:06

Az SS Paraportiani búzát szállitott Romániából Szaud-Arábiába Jeddahba!
Az arab-izraeli háború miatt ugyanis a Szuezi-csatornán nem kelhetett át, így a Jóreménység-fok megkerülésével igyekeztek eljutni a rendeltetési kikötőbe.

Mombasában akart üzemanyagot felvenni. Mivel a radar és az URH-készülék - állítólag- elromlott, hagyományos navigációval próbálkoztak, de sem a navigálással sem a kelet-afrikai északi áramlással nem voltak képesek megbirkózni,korallzátonyra futottak.

Amit nem tudunk az az, hogy egyáltalán lett volna-e miből kifizetniük a kikötői költségeket, és az üzemanyagot.

blogs.monm.edu/jgodde/2011/12/14/of-shipwrecks-and-flying-foxes/
süti beállítások módosítása