A mai bejegyzésemben egy olyan roncsot mutatok be, amely csak azért „jött létre”, hogy konkurenciája lehessen a közelében található híres történelmi hajóroncsnak, azaz elsüllyesztésének egyetlen célja, hogy turistacsalogató látványosság legyen. Járjuk tehát körbe Indonézia gyöngyszemén található friss hajóroncsot, a Boga roncsát.
Egy kis történelem: A hajót 1952-ben építették meg Hollandiában. A kis méretű, mintegy
Az új, mesterséges zátonyként funkcionáló roncsot kimondatlanul is a kb. 30 km-re délre található, messze földön híres USAT Liberty hajóroncsának vetélytársának szánták. A Liberty élvezeti értékéből kicsit elvesz a tény, hogy a roncs oly mértékben sérült már (torpedótalálat, sok év a sós vízben plusz egy vulkánkitörés), hogy eléggé darabjaira hullott, ezzel szemben az „új” roncs teljesen egyben van.
A Boga roncsa 50 méterre fekszik egy lejtőn a parttól kb. 50 méterre. Legmagasabb pontja
A partról történő vízbemerülés során pár csapás után már szinte felsejlik a hajóorr körvonala. A friss jelző nem túlzás, a hajótörzset még nem lakta be a mindent főleg zöldre, de más szép színbe is burkoló növény és állatvilág. A roncs egyenesen álló orrát látjuk meg először. Ha felúszunk a fedélzetig, láthatjuk, hogy egy óriási résen keresztül már be is lehet úszni egyből a roncsba.
Ha a fa lapokból álló fedélzeten a korlát felett tovább úszunk, akkor egyből a roncs egyik nevezetessége néz velünk farkasszemet: egy fából és fémből összerakott modern kormánykerék áll a fedélzethez rögzítve. Mögötte egy érdekes halom látható, fa ajtók, deszkák és háló egyvelege, amely valószínűleg arra szolgál, hogy ott elzárja az utat.
A tat felé továbbhaladva két kéményt lehet látni, az egyik még stabilan áll a helyén, a másik viszont a fedélzeten fekszik. A fedélzeti felépítmény egy nagy részét levágták a roncsról, majd egy nagy "közös" rakteret alakítottak ki a hajón a süllyesztés előtt. Itt következik a Boga másik „mesterséges” nevezetessége, egy VW típusú nyitott terepautó, amit az intenzívebb élmény miatt egyszerűen csak beemelték ezen a nyíláson keresztül a raktér közepébe. Az autóba a vállalkozó kedvű búvárok beülhetnek, még megvan és nyílik mindkét ajtaja.
A raktérből a kormányállás alatt végig lehet úszni a roncs orrába, a járat tágas, továbbá elég napfény szűrődik be a nyíláson keresztül. Itt is találhatunk érdekes műkincseket, mint például egy ládát, amelyben rengeteg ismert égetett szeszes ital üres üvege látható. A raktér belsejében oszlophoz erősített ember magasságú szobor vigyázza a búvár útját. Ülő, álló istenszoborból sokat láthatunk még a fedélzet különböző pontján is.
A tat előtt egy kis fa felépítmény található (még), ez volt a fedélzeti WC, a csempékről és a zuhanytálcáról könnyen fel lehet ismerni. A korláton átúszva könnyen le tudunk ereszkedni a lapátig és a hajócsavarig. Visszafele úton még egy nagy árbocdarabot is találunk a törzs mellett az aljzaton. A roncs egy kicsit friss, talán giccses, de ettől függetlenül nagyon látványos.