Jelen utazásunk végállomása a világ egyetlen, félig-meddig sikeresen konzervált kommunista országa, melyről – nekünk búvároknak - most már a rum és a zene mellett az orosz hadiipar egyik darabja is eszünkbe juthat. Mai roncsunk a 16. bejegyzésben tárgyalt MV Captain Keith Tibbets roncsához hasonlóan az orosz hadiflotta egykori része volt, melyet az 1980-as évek legvégén bekövetkező szovjet birodalmi hanyatlás és széthullás során olcsóbb volt otthagyni, mint hazavinni. Ez a gyönyörű maradvány a Patrol Boat 383.
Egy kis történelem: Na ez a rész most szinte üresen fog állni, mivel csak annyit lehet tudni a roncsról, hogy a szovjet hadiflotta része volt, amikor az oroszok otthagyták a szigeteken. Valószínűleg 1960-70 körül építhették, mert amikor angolosan távoztak eredeti tulajdonosai, a kubai haditengerészet azonnal nyugdíjba küldte a rombolót. Bár feltehetőleg ebben a fenntartási költségek is szerepet játszottak…
A végzetes napot sem lehet tudni biztosan, egyes források szerint 1996-ban, más források szerint rá egy évre süllyesztették el mesterséges zátonyként közel Cayo Piedra szigetéhez, Varadero félszigettől kb. 6 km-re észak-kelet irányban. A roncsot így értelemszerűen vízi úton lehet megközelíteni, és minden alkalommal egy profi fotós is csatlakozik a csapathoz, és szép víz alatti képeket készít a búvárokról és a roncsról.
A roncs nagyon szép. Álló helyzetben nyugszik az aljzaton kb.
Tapasztaltabb kollégák beúszhatnak a kormányállásba és a hídba, de a hely nem valami tágas, így fokozott figyelem szükséges hozzá. Néhány nyíláson keresztül be lehet nézni egy-két raktérbe is, itt még üres tárakat is lehet látni. Mivel hadihajóról van szó, a legnagyobb látványossága a roncsnak a fedélzeti ágyúi és lövegei, melyek kitűnő fotótémát adnak a fotósoknak is. A fedélzeten látható továbbá egy torpedó is, a párja darabokban fekszik a hajó mellett a homokban.
Az élővilág nagyon változatos, rájáktól elkezdve murénák, oroszlánhalak és barrakúdák is láthatóak a roncs körül. Az enyhe áramlat szinte andalítóan táncoltatja a sokszínű lágykorallokat a roncs különböző pontjain.
Update: Szeretném megosztani "veny" hozzászólását, melyben fellebbenti a fátylat a hajó történetéről (köszönöm a pontosítást!):
Ez a hajó egy relatíve fiatalka szovjet tengeralattjáró-elhárító fregatt, odahaza Project 1159T, NATO-éknál Koni II-class a típus neve.
A konkrét példány (a típusból utolsóként) 1988-ban készült, eleve Kubának. A neve Monkada volt, a száma 353. A szovjetek kivonulása után Kuba nem igazán tudta használni őket, ezért hamarosan mind a három ilyenjüket kivonták a forgalomból, és ezt a példányt határozottan búvárkodni süllyesztették oda, ahova. Valami vicces fiú Castroéknál közvetlenül a tervezett elsüllyesztése előtt átsorszámozta 383-ra, ilyenkor nem lennék a gaz imperialista gugli helyében... :)