HTML

Hajóroncsok

Merülhető hajóroncsok a világ különböző tájain. Gyere el egy virtuális búvárkalandra!!!

Friss topikok

  • rezgaras: @Szarazinda: A hegyet is megmászod, nem? (pedig a hegy nem változik tőle) (2018.08.16. 16:38) 122. Express Samina - Görögország
  • eßemfaßom meg áll: @korxi: "A torpedót nem kilövik hanem elindítják, a saját hajtőműve a saját propellerével hajtja m... (2017.06.20. 17:23) 121. U-352 - USA
  • Circus: Ha jól tudom (1-2 perc guglizással megerősítve) ezek a angliai német partraszálláshoz készültek, d... (2016.08.24. 16:11) 119. Siebel Ferry - Horvátország
  • Revolutionist: Miért állt le ez a csodálatos és szuper hiánypótló blog??? :-( (2016.05.28. 02:23) 118. Sweepstakes - Kanada
  • csergezerge: Azért nem kéne a szegény buvárt ijesztegetni a hideg vizzel. Szinte mindig 29-31 fokos a viz, márc... (2015.12.26. 13:04) 69. San Francisco Maru - Truk Lagoon, Mikronézia

59. Patrol Boat P 383 - Varadero, Kuba

2013.03.29. 18:52 booware

dest8.jpg

Jelen utazásunk végállomása a világ egyetlen, félig-meddig sikeresen konzervált kommunista országa, melyről – nekünk búvároknak - most már a rum és a zene mellett az orosz hadiipar egyik darabja is eszünkbe juthat. Mai roncsunk a 16. bejegyzésben tárgyalt MV Captain Keith Tibbets roncsához hasonlóan az orosz hadiflotta egykori része volt, melyet az 1980-as évek legvégén bekövetkező szovjet birodalmi hanyatlás és széthullás során olcsóbb volt otthagyni, mint hazavinni. Ez a gyönyörű maradvány a Patrol Boat 383.

dest1.jpg

Egy kis történelem: Na ez a rész most szinte üresen fog állni, mivel csak annyit lehet tudni a roncsról, hogy a szovjet hadiflotta része volt, amikor az oroszok otthagyták a szigeteken. Valószínűleg 1960-70 körül építhették, mert amikor angolosan távoztak eredeti tulajdonosai, a kubai haditengerészet azonnal nyugdíjba küldte a rombolót. Bár feltehetőleg ebben a fenntartási költségek is szerepet játszottak…

dest4.jpgA végzetes napot sem lehet tudni biztosan, egyes források szerint 1996-ban, más források szerint rá egy évre süllyesztették el mesterséges zátonyként közel Cayo Piedra szigetéhez, Varadero félszigettől kb. 6 km-re észak-kelet irányban. A roncsot így értelemszerűen vízi úton lehet megközelíteni, és minden alkalommal egy profi fotós is csatlakozik a csapathoz, és szép víz alatti képeket készít a búvárokról és a roncsról. 

dest5.jpg

A roncs nagyon szép. Álló helyzetben nyugszik az aljzaton kb. 35 méter mélyen, a legmagasabb pontja 8-10 méteren van. A látótávolság fantasztikus (15 – 25 méter), szinte az egész roncsot be lehet látni, a víz meleg, január – május között akár 25-28 fokra is felmelegszik. A fedélzet és a híd 16 méter mélyen van, így ezek a részek könnyen elérhetőek a kezdő búvárok számára is.

dest2.jpg

Tapasztaltabb kollégák beúszhatnak a kormányállásba és a hídba, de a hely nem valami tágas, így fokozott figyelem szükséges hozzá. Néhány nyíláson keresztül be lehet nézni egy-két raktérbe is, itt még üres tárakat is lehet látni. Mivel hadihajóról van szó, a legnagyobb látványossága a roncsnak a fedélzeti ágyúi és lövegei, melyek kitűnő fotótémát adnak a fotósoknak is. A fedélzeten látható továbbá egy torpedó is, a párja darabokban fekszik a hajó mellett a homokban.

dest7.jpg

Az élővilág nagyon változatos, rájáktól elkezdve murénák, oroszlánhalak és barrakúdák is láthatóak a roncs körül. Az enyhe áramlat szinte andalítóan táncoltatja a sokszínű lágykorallokat a roncs különböző pontjain.

Cuba1.jpg

Update: Szeretném megosztani "veny" hozzászólását, melyben fellebbenti a fátylat a hajó történetéről (köszönöm a pontosítást!):

Ez a hajó egy relatíve fiatalka szovjet tengeralattjáró-elhárító fregatt, odahaza Project 1159T, NATO-éknál Koni II-class a típus neve.
A konkrét példány (a típusból utolsóként) 1988-ban készült, eleve Kubának. A neve Monkada volt, a száma 353. A szovjetek kivonulása után Kuba nem igazán tudta használni őket, ezért hamarosan mind a három ilyenjüket kivonták a forgalomból, és ezt a példányt határozottan búvárkodni süllyesztették oda, ahova. Valami vicces fiú Castroéknál közvetlenül a tervezett elsüllyesztése előtt átsorszámozta 383-ra, ilyenkor nem lennék a gaz imperialista gugli helyében... :)

3 komment

Címkék: Kuba

A bejegyzés trackback címe:

https://hajoroncsok.blog.hu/api/trackback/id/tr715183068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

veny 2013.03.30. 14:01:17

Ez a hajó egy relatíve fiatalka szovjet tengeralattjáró-elhárító fregatt, odahaza Project 1159T, NATO-éknál Koni II-class a típus neve.

A konkrét példány (a típusból utolsóként) 1988-ban készült, eleve Kubának. A neve Monkada volt, a száma 353. A szovjetek kivonulása után Kuba nem igazán tudta használni őket, ezért hamarosan mind a három ilyenjüket kivonták a forgalomból, és ezt a példányt határozottan búvárkodni süllyesztették oda, ahova. Valami vicces fiú Castroéknál közvetlenül a tervezett elsüllyesztése előtt átsorszámozta 383-ra, ilyenkor nem lennék a gaz imperialista gugli helyében... :)

veny 2013.03.30. 14:02:14

date lost: 16/07/1998

booware 2013.03.30. 15:07:22

@veny: Köszönöm a pontosítást, beraktam az Ön hozzászólását a cikk végére.
Üdvözlettel: Dénes
süti beállítások módosítása